Η Τσεχική Δημοκρατία,
ένα από τα νεότερα μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, επιτυγχάνει την καλύτερη επίδοση του
Ευρωπαϊκού Δείκτη Δεξιοτήτων. Τα τελευταία χρόνια εφαρμόζονται μεταρρυθμίσεις
στο σύνολο σχεδόν των συστημάτων εκπαίδευσης και κατάρτισης της χώρας.
Η Τσεχική Δημοκρατία
έχει υιοθετήσει μια στρατηγική ανάπτυξης ψηφιακών δεξιοτήτων (Digital Czechia Strategy), η οποία αποσκοπεί στην εισαγωγή
νέων μεθόδων μάθησης με τη χρήση νέων τεχνολογιών στην εκπαίδευση και τη
βελτίωση των ψηφιακών δεξιοτήτων των μαθητών.
Στην επαγγελματική
εκπαίδευση και κατάρτιση ενισχύεται η ευελιξία της και επιχειρείται η αποτελεσματική
σύνδεσή της με την αγορά εργασίας. Οι σχολές επαγγελματικής εκπαίδευσης και
κατάρτισης είναι υποχρεωμένες να συνεργάζονται με τις επιχειρήσεις και τους
εργοδότες στον σχεδιασμό των προγραμμάτων σπουδών, ενώ οι επιχειρήσεις πρέπει
να παρέχουν ευκαιρίες πρακτικής άσκησης στους σπουδαστές και παρακολούθησης της
παραγωγής στο εκπαιδευτικό προσωπικό. Παράλληλα, οι επιχειρήσεις μετέχουν στη
διαδικασία των τελικών εξετάσεων.
Στο πλαίσιο της
επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης προσφέρονται, περίπου, 360 διδακτικές
ενότητες (modules), στο πλαίσιο των οποίων αναπτύσσονται τα προσόντα του
Εθνικού Μητρώου Προσόντων. Οι διδακτικές ενότητες είναι μεταφέρσιμες μεταξύ
διαφόρων διαδρομών αρχικής και συνεχιζόμενης επαγγελματικής κατάρτισης.
Προτεραιότητα έχει δοθεί
και στην εκπαίδευση ενηλίκων. Στο πλαίσιο αυτό εξελίσσονται μια σειρά
προγραμμάτων στα οποία, μεταξύ άλλων, περιλαμβάνονται η αξιολόγηση των βασικών
δεξιοτήτων μέσω μιας ηλεκτρονικής πλατφόρμας, η οποία, επίσης, παρέχει
πληροφόρηση για ευκαιρίες μάθησης, και η αναβάθμιση των ψηφιακών δεξιοτήτων του
ανθρώπινου δυναμικού μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων.
Επιπλέον, παρέχονται
κίνητρα στο ανθρώπινο δυναμικό των τεχνικών επαγγελμάτων για να
παρακολουθούν προγράμματα διά βίου
μάθησης, καθώς αποτελεί προϋπόθεση μαζί με την εργασιακή εμπειρία για την
πιστοποίησή τους.
Η Ελλάδα, από την άλλη πλευρά, βρέθηκε στην 23η θέση μεταξύ των κρατών μελών της Ε.Ε. ...