Σύμφωνα με τους κανόνες της
ΕΕ στον τομέα των κρατικών ενισχύσεων, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ενέκρινε προσωρινά
δημόσια ενίσχυση ύψους 1,7 δισεκατ. ευρώ για την εξυγίανση της Proton Bank. Η
Επιτροπή ενέκρινε προσωρινά το μέτρο αυτό μέχρι να λάβει οριστική απόφαση
σχετικά με το σχέδιο αναδιάρθρωσης της τράπεζας Νέα Proton, της νέας νομικής
οντότητας που συνεστήθη στο πλαίσιο της εν λόγω διαδικασίας. Συγχρόνως, η
Επιτροπή κίνησε διεξοδική έρευνα για να εκτιμήσει κατά πόσον το μέτρο είναι
σύμφωνο με τους κανόνες της ΕΕ στον τομέα των κρατικών ενισχύσεων. Η έναρξη
διεξοδικής έρευνας παρέχει στα ενδιαφερόμενα τρίτα μέρη τη δυνατότητα να
υποβάλουν τις παρατηρήσεις τους σχετικά με τα συγκεκριμένα μέτρα χωρίς να
προδικάζει το αποτέλεσμα της έρευνας.
Στις 9 Οκτωβρίου 2011, η
Proton Bank ετέθη υπό εκκαθάριση και η άδεια λειτουργίας της ανακλήθηκε. Σειρά
στοιχείων ενεργητικού και παθητικού μεταβιβάστηκαν σε νεοσυσταθείσα οντότητα,
τη «Νέα Proton Τράπεζα» (αποκαλούμενη επίσης «μεταβατική τράπεζα»). Επειδή δεν
μεταβιβάστηκαν όλα τα περιουσιακά στοιχεία και τα μεταβιβασθέντα περιουσιακά
στοιχεία εκτιμήθηκαν στην εύλογη αξία τους, o ισολογισμός ανοίγματος της
τράπεζας Νέα Proton παρουσιάζει μεγαλύτερο παθητικό από ενεργητικό. Η διαφορά
καλύφθηκε με εισφορά του ελληνικού Ταμείου Εγγύησης Καταθέσεων και Επενδύσεων
(ΤΕΚΕ), και το αρχικό κεφάλαιο της Νέα Proton χορηγήθηκε από το Σκέλος
Εξυγίανσης του ελληνικού Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (ΤΧΣ).
Η Επιτροπή συνάγει το
συμπέρασμα ότι η εισφορά 1,122 δισεκατ. ευρώ από μέρους του ΤΕΚΕ, η οποία
ισοδυναμεί με επιχορήγηση αφού δεν θα επιστραφεί, καθώς και η εισφορά κεφαλαίου
0,55 δισεκατ. ευρώ από μέρους του ΤΧΣ, από την οποία δεν μπορεί να αναμένεται
προοπτική κερδοφορίας, αποτελούν κρατικές ενισχύσεις. Τα μέτρα αυτά χρησίμευσαν
για τη διάσωση των οικονομικών δραστηριοτήτων της πρώην Proton Bank, οι οποίες
συνεχίζονται στο πλαίσιο της νέας νομικής οντότητας που προέκυψε, της τράπεζας Νέα
Proton. Χωρίς αυτά, οι εν λόγω δραστηριότητες θα είχαν πάψει να υφίστανται.
Οι ελληνικές αρχές υπέβαλαν
σχέδιο αναδιάρθρωσης για τη Νέα Proton, βασιζόμενο σε αυτοτελές επιχειρηματικό
μοντέλο.
Στο στάδιο αυτό, η Επιτροπή
έχει αμφιβολίες για το κατά πόσον το σχέδιο αναδιάρθρωσης που υπεβλήθη θα
αποκαταστήσει τη βιωσιμότητα της Νέα Proton μακροπρόθεσμα χωρίς συνεχή κρατική
στήριξη, και για το κατά πόσον η λύση αυτή είναι η λιγότερο δαπανηρή.
The European Commission has temporarily
approved, under EU state aid rules, €1.7 billion of public support granted in
the context of the resolution of Proton Bank. The Commission has temporarily
approved the measure until it reaches a final decision on the restructuring
plan of Nea Proton Bank, the new legal entity created by the operation. At the
same time, the Commission has opened an in-depth investigation to assess
whether the measure is in line with EU state aid rules. The opening of an
in-depth investigation gives interested third parties the possibility to submit
comments on the measures. It does not prejudge the outcome of the
investigation...
On 9 October 2011, Proton Bank was resolved
and its banking licence withdrawn. A series of assets and liabilities was
transferred to a newly created entity, Nea Proton Bank (a so called
"bridge bank"). Since not all assets were transferred and since the
transferred assets were valued at their fair value, the opening balance sheet
of Nea Proton Bank has more liabilities than assets. The gap was filled by a
contribution from the Hellenic Deposit and Investment Guarantee Fund
("HDIGF") and the initial capital of Nea Proton Bank was provided by
the resolution arm of the Hellenic Financial Stability Fund ("HFSF").
The Commission concluded that the €1.122
billion contribution by the HDIGF which is equivalent to a grant as it will not
be reimbursed, and the €0.55 billion capital injection by the HFSF on which no
profitable return can be expected, are state aid. These measures served to
rescue the economic activities of the former Proton Bank, which will continue in
a new legal entity, Nea Proton Bank. These activities would otherwise have
disappeared.
The Greek authorities have submitted a
restructuring plan for Nea Proton Bank, based on a standalone business model.
At this stage, the Commission has doubts whether
the submitted restructuring plan will restore the viability of Nea Proton in
the long term without continued state support, and whether this is the least
costly solution.