ENJOY GREECE

ENJOY GREECE
We Explore, Find, Check & Propose You for the Truth - Enjoy GREECE - Enjoy EUROPE - Enjoy WORLD

Κυριακή 29 Ιουλίου 2012

Συνέντευξη Αντώνη Στελλιάτου, Πρόεδρος της Ένωσης Πλοιοκτητών Ελληνικών Σκαφών Τουρισμού


Νομική ασάφεια, φόροι και έλλειψη υποδομών «πνίγουν» το θαλάσσιο τουρισμό




Kύριε Στελλιάτο, ποια είναι τα προβλήματα που εμποδίζουν την ανάπτυξη των επαγγελματικών τουριστικών σκαφών, που αποτελούν σημαντική μορφή τουρισμού για την Ελλάδα;

Η κατάσταση η οποία επικρατεί στον ελληνικό θαλάσσιο τουρισμό δυστυχώς είναι καταστρεπτική παρόλο που το ελληνικό yachting θα μπορούσε να αποτελέσει έναν από τους  πυλώνες για την ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας. 

Για τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα επαγγελματικά τουριστικά σκάφη θα αναφερθώ  αρχικά στο  Νόμο  που τα διέπει. Tα τελευταία δυόμισι χρόνια το Υπουργείο  Ναυτιλίας  άλλαξε 6 υπουργούς και 3 φορές όνομα με αποτέλεσμα ένα σχέδιο νόμου να περιφέρεται στα γραφεία 6 Υπουργών,  να κατατεθεί στο Υπουργικό Συμβούλιο 2 φορές, όπου τη μία φορά να σταματήσει για άγνωστους λόγους και τη δεύτερη φορά να περάσει χωρίς όμως να υπάρχει η Βουλή για ψήφιση καθώς είχε κλείσει ενόψει εκλογών.

Ωστόσο μέσα σε αυτή την απαράδεκτη κατάσταση υπάρχει και μία ελπίδα. Είναι η επανίδρυση του Υπουργείου Ναυτιλίας και η επανίδρυση του Υπουργείου Τουρισμού.  Είμαι πεπεισμένος ότι η συνεργασία του Υπουργού  Ναυτιλίας  και της νέας Υπουργού Τουρισμού μαζί με τους φορείς του ελληνικού yachting θα οδηγήσει  ώστε να βρεθεί λύση όσον αφορά το βασανισμένο σχέδιο νόμου ώστε να συζητηθεί με τους φορείς από την αρχή και να φτιάξουμε όλοι μαζί ένα νόμο για το ελληνικό επαγγελματικό yachting ώστε να είναι αναπτυξιακός και όχι φοροεισπρακτικός.

Επιπλέον η αστάθεια των φορολογικών διατάξεων και του νομοθετικού πλαισίου δημιούργησε ανασφάλεια στους ιδιοκτήτες των σκαφών που είχαν επιλέξει την Ελλάδα για βάση. Αντίθετα με τις γείτονες χώρες όπου η σταθερότητα σε φορολογία και νόμους προσελκύουν τα σκάφη.  Πρέπει  να υπάρχει ένα απλό και σταθερό φορολογικό πλαίσιο που να είναι ανταγωνιστικό με τις γείτονες χώρες που αναπτύσσουν το yachting.  Ενδεικτικά αναφέρω τη μείωση του ΦΠΑ που φτάνει στο 23% στην Ελλάδα, ενώ στην ανταγωνίστρια χώρα είναι 0%.  Να γνωρίζουν τα σκάφη που επισκέπτονται την Ελλάδα τι θα πληρώνουν και ποιο αντίστοιχο χρονικό διάστημα θα μπορούν να παραμένουν στη χώρα μας. Διότι δεν γνωρίζουν τι θα πληρώσουν:  έκτακτη εισφορά, ειδικό φόρο, μετά από πόσο χρονικό διάστημα παραμονής τους και τι ποσό και σε ποια υπηρεσία. Λόγω αυτής της ασάφειας οι μαρίνες έχουν χάσει το 30% των σκαφών που λιμενίζονταν εκεί, τα οποία είτε αποχωρούν για Τουρκία- Κροατία – Μαυροβούνιο είτε ακυρώνουν την άφιξή τους και την παραμονή τους στη χώρα μας. 

Ποιες είναι οι προτάσεις σας για την επίλυση των προβλημάτων και τι ζητάτε από την πολιτεία;

Από την Πολιτεία ζητάμε  μέτρα με όραμα την ενίσχυση και την ανάπτυξη του θαλάσσιου τουρισμού τα οποία θα ευνοήσουν όχι μόνο τον κλάδο αλλά και μία σειρά από φορείς και υπηρεσίες που συνεργάζονται μαζί του.

Η Ελλάδα έχει τις προδιαγραφές για να είναι το κέντρο του θαλάσσιου τουρισμού στη Μεσόγειο και γιατί όχι παγκοσμίως αλλά για να ξεπεράσει ο κλάδος το σκόπελο της κατάρρευσης είναι απαραίτητη η αλλαγή του θεσμικού πλασίου, η εξαφάνιση ή έστω μείωση της γραφειοκρατίας, η διεθνής προβολή της Ελλάδας ως ασφαλής προορισμός και η αντιμετώπιση του κλάδου όχι ως ευκαιρία για την κάλυψη των όποιων οικονομικών ελλειμμάτων.

Μέχρι στιγμής πώς είναι η τουριστική κίνηση στο συγκεκριμένο τομέα, σε σύγκριση με πέρυσι;

Η πρωτοφανής οικονομική κρίση, οδεύει προς το να αποτελειώσει τις επιχειρήσεις μέσα σε  ένα αποπνικτικό για τον θαλάσσιο τουρισμό περιβάλλον, ενώ η ασταμάτητη δυσφήμηση της χώρας ως προορισμού συνέβαλε στη συνεχή μείωση των ναυλώσεων. 

Συγκεκριμένα οι ναυλώσεις στα επανδρωμένα επαγγελματικά πλοία τα οποία φιλοξενούν μέχρι και 12 επιβάτες και απασχολούν 8-10 άτομα ελληνικά πληρώματα είναι κάτι παραπάνω από τραγική. Η σκέψη όλων των εταιρειών είναι αν θα ξεκινήσουν το καλοκαίρι τα πλοία ή θα μείνουν παροπλισμένα, με ό,τι αυτό συνεπάγεται; Η συνεχής μείωση της ζήτησης και η πτώση των εσόδων θα οδηγήσει και στην αδυναμία των επιχειρήσεων να ανταποκριθούν σε λειτουργικά έξοδα και υπόλοιπες πάγιες υποχρεώσεις.

Ποια είναι η θέση της χώρας μας σε σύγκριση με άλλες χώρες που αναπτύσσουν και ασχολούνται με το θαλάσσιο τουρισμό; Ποιες είναι οι προοπτικές της Ελλάδας στον τομέα αυτό; 

Η έλλειψη υποδομών και πιο συγκεκριμένα σύγχρονων μαρίνων είναι από τα βασικά προβλήματα που αντιμετωπίζει ο κλάδος: ανταγωνιστικές χώρες όπως η Τουρκία και η Κροατία είναι χρόνια μπροστά από την Ελλάδα όσον αφορά τις υποδομές. Η Κροατία, αν και έχει μόλις το 1/3 της ελληνικής ακτογραμμής έχει πάνω από 100 σύγχρονες μαρίνες. Επίσης, η Τουρκία λόγω της έλλειψης της γάγγραινας της γραφειοκρατίας, βρίσκεται σε οργασμό κατασκευής θαλασσίων υποδομών.  

Σύμφωνα με την Ένωση Μαρινών Ελλάδος περίπου το 25%-30% των σκαφών που ελλιμενίζονταν στην Ελλάδα έχουν αποχωρήσει για Κροατία, Τουρκία και Μαυροβούνιο. Πρόσφατα δε, η κατάσταση επιδεινώθηκε. Και ο λόγος είναι πολύ απλός. Η αστάθεια των φορολογικών διατάξεων και του νομοθετικού πλαισίου δημιούργησε ανασφάλεια στους ιδιοκτήτες των σκαφών που είχαν επιλέξει την Ελλάδα για βάση. Αντίθετα με τις γείτονες χώρες, όπου η σταθερότητα σε φορολογία και νόμους προσελκύουν τα σκάφη.

Ο κλάδος μας θα μπορούσε να αποτελέσει ένα από τα βασικά μέσα ανάπτυξης, στήριξης και ανασυγκρότησης της ελληνικής οικονομίας μέσα από τη εισροή ξένου συναλλάγματος καθώς το 98% των εσόδων του κλάδου προέρχονται από το εξωτερικό, την προσφορά εργασίας και γενικότερα την ανάδειξη της Ελλάδας σε προορισμό υψηλών προδιαγραφών.