Της Λέττας Καλαμαρά
Αναπάντητα παραμένουν πολλά ερωτήματα που αφορούν την υπόθεση των rapid (self) test και την υποχρεωτική επιβολή τους σε ΑΝΗΛΙΚΑ ΠΑΙΔΙΑ ως προϋπόθεση συμμετοχής τους στη δημόσια και ιδιωτική εκπαίδευση.
Ερώτηση πρώτη και βασική, εάν το μέτρο των μαζικών Rapid Tests μπορεί να αποτελέσει τον καταλύτη για την επανέναρξη της λειτουργίας της εκπαίδευσης, αλλά και πλήθους δραστηριοτήτων της οικονομίας και της κοινωνίας, γιατί ο Κ. Μητσοτάκης και το Μαξίμου δεν το έθεσαν εδώ και μήνες σε ισχύ αλλά προτίμησαν να βουλιάξουν την Ελλάδα στα χρέη και τους πολίτες σε παρατεταμένο εγκλεισμό με ανυπολόγιστη οικονομική και ψυχολογική ζημιά καθώς και τους πολίτες;
Γιατί παραδέχτηκε ενώπιον της Βουλής ο ίδιος ο Αναπληρωτής Υπουργός Υγείας Β. Κοντοζαμάνης λέγοντας πως "δεν υπάρχουν self tests αλλά τα rapid tests πήραν την άδεια από τις ευρωπαϊκές αρχές για να χρησιμοποιηθούν εκτός από τα νοσοκομεία και για οικιακή χρήση ως self tests";
Η κριτική φουντώνει και οι απόψεις διίστανται σχετικά με την αποτελεσματικότητα και την υποχρεωτικότητα του μέτρου ειδικά σε ΑΝΗΛΙΚΑ ΠΑΙΔΙΑ. Σύμφωνα με την Γαλλική Ακαδημία Ιατρικής σχετικά με τα Covid 19 Τest "η ρινοφαρυγγική δειγματοληψία, μια διαδικασία που χρησιμοποιείται πλέον μαζικά για την ανίχνευση ασθενών με Covid-19, εμπεριέχει κινδύνους". Και τονίζει πως "αν και οι περισσότερες ενοχλήσεις είναι ήπιες - δυσφορία, πόνος ή αιμορραγία- αρχίζουν τελευταία να περιγράφονται σοβαρές επιπλοκές στην ιατρική βιβλιογραφία συμπεριλαμβανομένων «παραβιάσεων του πρόσθιου δαπέδου της βάσης του κρανίου που συνδέονται με κίνδυνο μηνιγγίτιδας», αναφέροντας αρκετές πρόσφατα δημοσιευμένες μελέτες. Συνιστά επίσης να προτιμώνται τα δείγματα σιέλου για παιδιά.
Ο Υφυπουργός Πολιτικής Προστασίας Ν. Χαρδαλιάς κατά τη διευκρινιστική του δήλωση σχετικά με το θέμα των rapid (self) tests και το διαγωνισμό που είχε προκηρυχθεί λίγο πριν την 25η Μαρτίου, τόνισε πως "η Αναθέτουσα Αρχή διατηρεί το δικαίωμα επιβολής των προβλεπόμενων κυρώσεων σε περίπτωση μη εκπλήρωσης οποιασδήποτε εκ των συμβατικών υποχρεώσεων των αναδόχων της εν λόγω διαδικασίας. Και αν δεν τηρηθούν οι συμβατικές υποχρεώσεις οι κυρώσεις αυτές θα επιβληθούν ακριβώς όπως προβλέπονται».
Ο διαγωνισμός αφορούσε την προμήθεια έως και δέκα εκατομμυρίων (10.000.000) ταχέων διαγνωστικών τεστ με τη διαδικασία του self-testing, ύψους 40.000.000 ευρώ. Κρίθηκαν αποδεκτές οι τεχνικές προσφορές πέντε εταιρειών, συνολικής αξίας τριάντα εκατομμυρίων εκατόν πενήντα πέντε χιλιάδων ευρώ (30.155.000,00 ευρώ) για την προμήθεια συνολικά εννέα εκατομμυρίων τετρακοσίων χιλιάδων (9.400.000) τεμαχίων ταχέων διαγνωστικών τεστ.
Από την πλευρά τους οι φαρμακοποιοί επισημαίνουν πως "τα πολυδιαφημισμένα self test, τα οποία περίμεναν να παραλάβουν στο φαρμακείο, δεν ήταν “self” αλλά συσκευασίες εικοσιπεντάδας rapid test τα οποία προορίζονται για χρήση σε μικροβιολογικά εργαστήρια". Οι φαρμακοποιοί αναγκάζονται να τα μοιράζουν χύμα σε σακούλες φαρμακείου γιατί η πολιτεία δεν μερίμνησε να τα διαθέσει σε κανονικό κουτί φαρμακευτικών προδιαγραφών όπως απαιτείται για ένα προϊόν υγείας. Εκτός αυτού, η συσκευασία αναφέρει πως τα συγκεκριμένα rapid test χρησιμοποιούνται "δυνάμει ειδικής αδείας της αρμόδιας αρχής για κατ'εξαίρεση αυτοδιαγνωστική χρήση".
Ο Πανελλήνιος Ιατρικός Σύλλογος (ΠΙΣ) τονίζει ότι "η χρήση των self tests δεν αποτελεί τη λύση για την καταπολέμηση της πανδημίας, αλλά ένα μικρό βήμα για τον πιθανό εντοπισμό ύποπτων κρουσμάτων. Υπερτερεί ο ευρύς έλεγχος του πληθυσμού με rapid test και PCR".
Και αύριο αναμένονται τα αποτελέσματα του νέου διαγωνισμού για την προμήθεια 10 εκατ. τεμαχίων ταχέων διαγνωστικών του κορωνοϊού με τη διαδικασία του self-testing (αυτοελέγχου-αυτοδιάγνωσης), με εκτιμώμενη αξία τα 37,5 εκατ. ευρώ.