ENJOY GREECE

ENJOY GREECE
We Explore, Find, Check & Propose You for the Truth - Enjoy GREECE - Enjoy EUROPE - Enjoy WORLD

Δευτέρα 23 Δεκεμβρίου 2019

Το «ξεχείλωμα» της Black Friday δεν έφερε τις προσδοκώμενες εκπτώσεις


Tης Λέττας Καλαμαρά

Την πορεία εξέλιξης της πολλά υποσχόμενης εμπορικής ημέρας Black Friday, που καθιερώνεται και στην Ελλάδα σηματοδοτώντας την αρχή της εμπορικής εορταστικής περιόδου, παρακολούθησε η γνωστή ιστοσελίδα on line αγορών Skroutz, συγκεντρώνοντας απαντήσεις μεταξύ άλλων στα κρίσιμα ερωτήματα ποια προϊόντα αγοράστηκαν φθηνότερα, ποια ήταν ακριβότερα και πόσα αγοράστηκαν σε παρόμοια τιμή (±10%) συγκριτικά με την αρχική τους τιμή σε σχέση με την προηγούμενη και την επόμενη περίοδο, δίνοντας ένα δείγμα πως οι καταναλωτές θέλουν, η εμπορική αγορά προσπαθεί αλλά το ζήτημα είναι πόσο μπορεί. 

Συνολικά από όλα τα προϊόντα που αγοράστηκαν μέσω του Skroutz κατά την εβδομάδα της Black Friday 2019 μόνο το 8,5% αγοράστηκε φθηνότερα και το 90,3% αγοράστηκε σε παρόμοια τιμή. Το υπόλοιπο 1,2% αγοράστηκαν ακριβότερα. Σε σχέση με το 2018, οι φετινές εκπτώσεις κατά την Black Friday ήταν αισθητά πιο περιορισμένες στο σύνολό τους. Υπενθυμίζεται ότι πέρυσι το 15% των προϊόντων αγοράστηκαν φθηνότερα, δηλαδή σχεδόν τα διπλάσια αναλογικά από ό,τι φέτος. Όσον αφορά τις εκπτώσεις που εφαρμόστηκαν και αξιοποιήθηκαν από τους χρήστες του Skroutz, κάθε κατηγορία προϊόντων παρουσίασε διαφοροποιημένη συμπεριφορά. Η μελέτη των στατιστικών της πλατφόρμας αποκαλύπτει ότι οι κατηγορίες προϊόντων Υγείας & Ομορφιάς και Χόμπι - Αθλητισμός είχαν τις σημαντικότερες εκπτώσεις και έτσι κατατάσσονται στην κορυφή της λίστας των προϊόντων που αγοράστηκαν φθηνότερα σε σχέση με την κανονική τους τιμή. Αντίθετα, στην Τεχνολογία και τα είδη Σπιτιού – Κήπου, υπήρξαν οι μικρότερες εκπτώσεις επί της αρχικής τιμής των προϊόντων, άρα δεν υπήρξε σημαντικό όφελος αγοράς. Αξίζει να σημειωθεί ότι οι χρήστες του Skroutz αγόρασαν πάνω από 40.000 κινητά τηλέφωνα από τα οποία μόλις 2,5% πουλήθηκαν με σημαντική έκπτωση, ενώ οι αγορές σε Sneakers και αθλητικά παπούτσια ξεπέρασαν τις 25.000 παραγγελίες, από τα οποία περίπου το 18% πουλήθηκαν με αξιοσημείωτη έκπτωση.

Προ Black Friday και κατά τη διάρκεια

Όπως τονίζουν τα στελέχη της Skroutz, η μελέτη στα στοιχεία των επισκέψεων και των αγορών μέσα από την ιστοσελίδα φανερώνει τις εμπορικές τάσεις και τη συμπεριφορά των καταναλωτών κατά τη διάρκεια του μήνα και συγκεκριμένα σε αυτήν την ιδιαίτερη ημέρα για την αγορά επηρεάζοντας τη στρατηγική για τις επόμενες χρονιές και τις αντίστοιχες περιόδους. Σύμφωνα με τα στοιχεία το «ξεχείλωμα» της φετινής Black Friday σε μία ολόκληρη εβδομάδα αφού πολλά καταστήματα ξεκίνησαν τις σχετικές προωθητικές ενέργειες και την επικοινωνία για τις προσφορές από την Παρασκευή 22 Νοεμβρίου, παράλληλα με τη διεύρυνση των επιχειρηματικών κλάδων που συμμετείχαν σε αυτή επηρέασαν καταλυτικά την εμπορική συμπεριφορά όσον αφορά τις εκπτώσεις, τις προσφορές και κατ’επέκταση το σύνολο των αγορών.
Την εβδομάδα πριν την Black Friday και συγκεκριμένα την Κυριακή 24/11 παρατηρήθηκε μια αύξηση στη συνηθισμένη κίνηση του Skroutz κατά 37%, όπου καταγράφηκαν συνολικά 1,3 εκατομμύρια επισκέψεις. Πιθανότατα εκείνο το διάστημα ξεκίνησαν οι διαφημιστικές καμπάνιες και αρκετοί χρήστες έκαναν έρευνα αγοράς και διερευνητικές αναζητήσεις προκειμένου να προετοιμαστούν για τις αγορές τους.
Στις 29 Νοεμβρίου, την ημέρα της Black Friday, περίπου 1,15 εκατομμύρια χρήστες επισκέφτηκαν το Skroutz, σημειώνοντας αύξηση 65% συγκριτικά με μια κανονική Παρασκευή (15 Νοεμβρίου), πραγματοποιώντας πάνω από 1,6 εκατομμύρια αναζητήσεις (αύξηση 77,7% από χρονιά σε χρονιά). Αντίστοιχα, αυξημένη ήταν και η συνολική επισκεψιμότητα της σελίδας την Παρασκευή κατά 93,5%, αφού καταγράφηκαν 1,9 εκατομμύρια επισκέψεις και 16 εκατομμύρια προβολές σελίδων. Όσον αφορά την κατανομή της mobile κίνησης, μια ματιά στις προτιμώμενες συσκευές και τη χρήση της εφαρμογής του Skroutz σε Android και iOS την ημέρα της Black Friday δείχνει ότι συνδυαστικά υπήρξαν 107.000 χρήστες (+33,7% από χρονιά σε χρονιά) και καταγράφηκαν 227.000 επισκέψεις και 5,3 εκατομμύρια προβολές σελίδων σε φορητές συσκευές.

Σύγκριση 2018/2019

Συγκρίνοντας τα στοιχεία της εβδομάδας της Black Friday για το 2019 (από 25/11 έως 1/12) με την περσινή χρονιά (από 19/11 έως 25/11) και εξετάζοντας τη συμπεριφορά των καταναλωτών στην πλατφόρμα του Skroutz, προκύπτει πως τα clicks που έκαναν οι χρήστες στη σελίδα παρουσίασαν μια μείωση 0,7% από χρονιά σε χρονιά, από τα 7,25 εκατομμύρια  στα 7 εκατομμύρια. Από την άλλη πλευρά ο όγκος των παραγγελιών σε σχέση με το 2018 σημείωσε μεγάλη αύξηση κατά 44,7%, αγγίζοντας τις 370.000 παραγγελίες. Η σημαντική αύξηση των παραγγελιών δημιούργησε κατ’ επέκταση αύξηση 56,9% από χρόνο σε χρόνο στον παραγόμενο τζίρο (GMV) προς τα καταστήματα, ο οποίος εκτιμάται ότι έφτασε τα 26,5 εκατομμύρια ευρώ. Όσον αφορά την ανάπτυξη από χρονιά σε χρονιά  στις οικογένειες προϊόντων για όλη την εβδομάδα της Black Friday, πρωταγωνιστής ήταν η τεχνολογία με 57% περισσότερες παραγγελίες και 74% αύξηση στον παραγόμενο τζίρο, φτάνοντας τα 13,9 εκατομμύρια ευρώ. Αξίζει να σημειωθεί ότι στην τεχνολογία, τα κινητά τηλέφωνα μόνο, δημιούργησαν τζίρο ύψους 5,9 εκατομμυρίων ευρώ.

Προτιμήσεις καταναλωτών

Μελετώντας  τις οικογένειες προϊόντων του Skroutz και το πώς συμπεριφέρθηκαν οι βασικές κατηγορίες, η Τεχνολογία και το Σπίτι – Κήπος βρέθηκαν στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος των καταναλωτών, απορροφώντας το σημαντικότερο ποσοστό των clicks, του παραγόμενου τζίρου και του όγκου των παραγγελιών. Επιπλέον, η Υγεία – Ομορφιά αν και βρίσκεται στην 5η θέση κατάταξης σε συνολικά clicks (8,3%), είχε τον 3ο μεγαλύτερο όγκο παραγγελιών επί του συνόλου με 48.700 παραγγελίες (18,8%), γεγονός που οφείλεται στο ότι ναι μεν πρόκειται για μικρής αξίας προϊόντα, ωστόσο υπάρχει αυξημένος αριθμός προϊόντων ανά καλάθι αγοράς. Όσον αφορά τις πωλήσεις σε όγκο, ρεκόρ σημείωσαν οι κατηγορίες Κινητά Τηλέφωνα, Sneakers, Θήκες Κινητών Τηλεφώνων και Κρέμες Προσώπου. Σημαντικές πωλήσεις, επιπλέον, είχαν τα Αθλητικά Παπούτσια, τα Ειδικά Συμπληρώματα, τα Bluetooth Handsfree, οι Βιταμίνες και τα είδη Προστασίας Οθόνης Κινητών. Τα κινητά τηλέφωνα συνεισέφεραν με αύξηση ρεκόρ στον παραγόμενο τζίρο με 5,91 εκατομμύρια ευρώ, ενώ τα Laptops και οι Τηλεοράσεις δημιούργησαν τζίρο ύψους 1,33 εκ. ευρώ και 1,26 εκ. ευρώ αντίστοιχα.