Κυρίες και κύριοι Βουλευτές,
Με δεδομένο ότι υπάρχουν πάρα πολλές διατάξεις στο σχέδιο νόμου που ακουμπούν τα θέματα Ψηφιακής Διακυβέρνησης, θα ήθελα να σχολιάσω επιγραμματικά κάποιες από αυτές, σε συνάρτηση με τα σχόλια που ακούστηκαν.
Κεραίες κινητής τηλεφωνίας, αδειοδότηση συστημάτων κεραιών, ακτινοβολία: προφανώς εδώ δεν ακουμπάμε την ακτινοβολία. Τι ισχύει:...
στην Ελλάδα έχουμε περίπου 16.500 κεραίες αυτήν την στιγμή σε 14.500 τοποθεσίες. Περίπου 9.500 μεγάλες, οι υπόλοιπες μικρές. Η μικρή φτάνει 1 χιλιόμετρο, οι πιο μεγάλες τα 2, τα 3, ακόμη και 10 χιλιόμετρα. Υπάρχει η INCIRP, ο διεθνής οργανισμός που αφορά τις μη ιοντίζουσες ακτινοβολίες που βάζει τα όρια. Η Ελλάδα κινείται κάτω από αυτά τα όρια, στο 70%, που στην πράξη είναι στο 60%, διότι υπάρχουν κάποιες αποστάσεις από σχολεία και νοσοκομεία. Αυτό προφανώς δεν το ακουμπάμε, αυτό μένει σταθερό.
Σε συνάρτηση με ελέγχους που έχουν γίνει από την Ελληνική Επιτροπή Ατομικής Ενέργειας (περίπου 2.500 έλεγχοι τον χρόνο), πόσες κεραίες ήταν πάνω από το όριο; Τέσσερις, στις 2.500. Και ήταν πάνω από τα δικά μας χαμηλά όρια, όχι σε σχέση με τα διεθνή. Είναι αντιληπτό το άγχος και το ενδιαφέρον για την ακτινοβολία, αλλά η συζήτηση είναι υπό μια έννοια εκ του περισσού. Η ουσία αυτής της παρέμβασης έχει να κάνει με το κομμάτι της αδειοδότησης και, συγκεκριμένα, με το θέμα των πολεοδομικών αδειών.
Εδώ υπήρχε ο εξής παραλογισμός που επιδιώκουμε να λύσουμε: γυρνούσε μια κεραία από 3G σε 4G κι έπρεπε να ξαναπεράσει το σύνολο της αδειοδότησης. Δεν υπήρχε η έννοια της αναβάθμισης, του upgrade, έπρεπε σε μια ήδη χωροθετημένη κεραία να ξαναπάρεις πολεοδομική άδεια. Ήταν παράλογο και γι αυτό το λόγο προσπαθούμε να το λύσουμε, δεδομένου ότι θα περάσουμε σε μια νέα εποχή πολύ σύντομα και θα πρέπει η χώρα να μην μείνει πίσω, να μπορούμε να έχουμε διαδικασίες επιτάχυνσης σε σχέση με τις αδειοδοτήσεις. Κι όταν λέω διαδικασίες επιτάχυνσης δεν εννοώ ότι χαλαρώνουμε το πλαίσιο, αλλά ότι τελειώνει το γκρίζο. Αυτή τη στιγμή υπάρχει μια γκρίζα κατάσταση σε σχέση με την αδειοδότησης των κεραιών, από τη δεκαετία του ’90. Στην παρούσα φάση, οι κεραίες ή αδειοδοτούνται ή γκρεμίζονται. Το γκρίζο τελειώνει.
Σε συνάρτηση με το τι συγκεκριμένα αφορά αυτό, υπάρχει το σύστημα ΣΗΛΥΑ που είναι στην Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων, υπάρχει το σύστημα e-άδειες του ΤΕΕ. Αυτά τα δυο συστήματα διασυνδέονται και η αδειοδότηση θα γίνεται πάρα πολύ γρήγορα, προφανώς με διαφάνεια, ασφάλεια και έλεγχο – με αναρτήσεις στην Διαύγεια και με την ταυτότητα της κάθε κεραίας να είναι ορατή στην περιοχή όπου η κεραία έχει χωροθετηθεί.
Σε συνάρτηση με τα δίκτυα 5G και τα πιλοτικά, επειδή προηγουμένως διατυπώθηκαν ερωτήσεις πώς επελέγησαν τα πιλοτικά δίκτυα 5G – Τρίκαλα, Ζωγράφου και Καλαμάτα – αυτό ήταν στο πλαίσιο του 5G Roadmap: έπρεπε ο πάροχος να επιλέξει μια περιοχή, οι πάροχοι έλαβαν την απόφαση αυτή σε συνεννόηση με την Γενική Γραμματεία Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων, υπήρχε ένα ΜoU, ένα μνημόνιο συνεργασίας. Τα κριτήρια ήταν και εν μέρει δικά τους. Για παράδειγμα, εάν υπήρχαν οπτικές ίνες σε μια πόλη, επέλεγε ο πάροχος να την κάνει fully digital, να βάλει 5G εκεί. Είναι δεδομένο ότι, όπως έχουμε ήδη αναφέρει, η προκήρυξη του φάσματος θα ξεκινήσει στο τέλος της επόμενης χρονιάς με στόχο να ολοκληρωθεί μέχρι τα μέσα του 2021.
Στο σχέδιο νόμου υπάρχει σειρά άλλων διατάξεων, το Παρατηρητήριο Γραφειοκρατίας, η θεσμοθέτηση του gov.gr που αθροιζόμενες έρχονται και συμπληρώνουν αυτό που κάναμε με το νόμο 4623/2019, δηλαδή δίνουν τα θεσμικά εργαλεία στο νέο Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης για να μπορέσει να κάνει τη δουλειά του σωστά, δηλαδή διαλειτουργικότητες και απλοποιήσεις. Δημιουργούμε νέες δομές στην κυβερνοασφάλεια, νέες δομές μέσα στο Υπουργείο, κι αυτό είναι –υπό μίαν έννοια– το τέλος της αρχής. Για να μπορέσουμε να κινηθούμε πάρα πολύ γρήγορα ως προς τον ψηφιακό μετασχηματισμό της χώρας.
Σας ευχαριστώ.