Της Λέττας Καλαμαρά
Περίπου 4 εκατομμύρια Έλληνες προβλέπεται να αγοράσουν online προϊόντα/υπηρεσίες αξίας πάνω
από 5 δις ευρώ το 2019, από 4,7 δισ. ευρώ το 2018 και σημαντική άνοδος προβλέπεται στην κατηγορία
«παραγγελία έτοιμου φαγητού», επισημαίνει μεταξύ άλλων το Εργαστήριο Ηλεκτρονικού Εμπορίου (ELTRUN) του ΟΠΑ στη
μελέτη του για το Ηλεκτρονικό Εμπόριο. Παράλληλα
η ηλεκτρονική τιμολόγηση θεωρείται ως η κορυφαία πρακτική ηλεκτρονικού επιχειρείν στην Ελλάδα για το
2019 αλλά και για αρκετά ακόμη χρόνια, ενώ αναμένεται ότι πάνω από το 40% του
ενεργού πληθυσμού θα χρησιμοποιήσει το διαδίκτυο για τραπεζικές συναλλαγές.
Αναλυτικά, σύμφωνα με τη μελέτη, το ηλεκτρονικό
εμπόριο B-C αναμένεται να κινηθεί ανοδικά και τα επόμενα χρόνια αφού μόνο το 40% του
πληθυσμού θα πραγματοποιήσει ηλεκτρονικές αγορές, όταν τα αντίστοιχα ποσοστά σε
ώριμες online ευρωπαϊκές αγορές ξεπερνούν το 70%-75%. Εκτός από την on line παραγγελία έτοιμου φαγητού που εκτιμάται ότι θα κινηθεί ανοδικά οι
υπόλοιπες κατηγορίες που θα εμφανίσουν ζήτηση από τους on line καταναλωτές είναι διαμονή σε καταλύματα, ταξιδιωτικές υπηρεσίες,
ένδυση/υπόδηση, εξοπλισμός Η/Υ, ηλεκτρονικές συσκευές, εισιτήρια για
εκδηλώσεις, βιβλία, οικιακά είδη, είδη φαρμακείου, προσωπική φροντίδα και
ασφάλειες. Πάνω από 7.000 ελληνικές
εταιρίες θα λειτουργούν πλέον οργανωμένο ψηφιακό κανάλι πώλησης εκ των οποίων
τα 2/3 είναι μεσαίες ή μεγάλες επιχειρήσεις (με απασχόληση πάνω από 10 άτομα)
και το 1/3 είναι μικρές δυναμικές εταιρίες με κύριο κανάλι πώλησης το ψηφιακό.
Όπως τονίζουν οι αναλυτές του Eltrun η περαιτέρω ανάπτυξη
των ελληνικών ψηφιακών επιχειρήσεων επιβεβαιώνεται και από το γεγονός ότι το
85% των online αγοραστών κάνει πλέον πάνω από το 80% των online αγορών του από ελληνικά ηλεκτρονικά καταστήματα, σημαντική εξέλιξη αφού το
2016 μόνο το 60% των καταναλωτών είχε την αντίστοιχη συμπεριφορά. Παρόλα αυτά
μόνο 160 ηλεκτρονικά καταστήματα έχουν προμηθευτεί το σήμα πιστοποίησης
ηλεκτρονικού εμπορίου (TrustMark) που παρέχει ο GRECA (Ελληνικός Σύνδεσμος Ηλεκτρονικού Εμπορίου). Επίσης πάνω από 5.000
ελληνικές επιχειρήσεις κάνουν πλέον τις προμήθειες/αγορές τους ηλεκτρονικά, ενώ
τουλάχιστον 25.000 ελληνικές επιχειρήσεις ήδη διακινούν ετησίως πάνω από 25
εκατομμύρια Β-Β τιμολόγια ηλεκτρονικά. Μάλιστα 1.000 εξ αυτών των εταιριών,
λόγω του μεγάλου μεγέθους τους, παίζουν ένα ρόλο ‘κόμβου’ εμπλέκοντας
προμηθευτές και πελάτες τους στα αρχικά στάδια του οργανωμένου Β-Β ηλεκτρονικού
επιχειρείν.
Οι Έλληνες online αγοραστές θα συνεχίσουν την πολυκαναλική τους συμπεριφορά και μάλιστα με
αυξητικές τάσεις. Αυτό προσδιορίζει τη σημασία του ψηφιακού μάρκετινγκ ασχέτως
ψηφιακού ή φυσικού καναλιού πώλησης και της αναμενόμενης αύξησης στις
επενδύσεις στα ψηφιακά κανάλια προώθησης για τα επόμενα χρόνια. Για παράδειγμα,
για να αγοράσουν ένα προϊόν οι καταναλωτές επηρεάζονται από newsletter που λαμβάνουν (52%), διαφημίσεις σε sites που
επισκέπτονται (33%), ενημερώσεις που λαμβάνουν στο κινητό (31%), διαφημίσεις
στις μηχανές αναζήτησής (19%), διαφημίσεις στο Facebook (16%) και διαφημίσεις στο YouTube (13%). Επίσης το 1/4
των συνολικών διαδιακτυακών αγορών από τους online αγοραστές έγινε
αφού πραγματοποιήθηκε επίσκεψη σε φυσικό κατάστημα. Για παράδειγμα, το 42%
αναζητούν πληροφορία στο διαδίκτυο για προϊόντα ενώ βρίσκονται εντός
καταστήματος και το 38% αφού επισκέπτονται κάποιο φυσικό κατάστημα, στη συνέχεια
το αγοράζουν online.
Από την άλλη πλευρά, τα
προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι online αγοραστές και
φαίνεται πως θα συνεχίσουν αφορούν κυρίως την παράδοση των προϊόντων και
ειδικότερα τις υψηλές χρεώσεις παράδοσης, στο ωράριο παραλαβής των προϊόντων
και στην παραλαβή ελαττωματικών προϊόντων. Η δεύτερη κατηγορία προβλημάτων
αφορά την υποστήριξη όπως δυσκολία πληροφόρησης μετά την αγορά και δυσκολία
στην τηλεφωνική επικοινωνία. Ενώ τα προβλήματα με τις ψηφιακές συναλλαγές είναι
περιορισμένα, όπως δυσκολία στην πλοήγηση και δυσκολία στον τρόπο πληρωμής .