Της Λέττας Καλαμαρά
Με την υπόσχεση
ότι σε ένα μήνα τουλάχιστον θα έχει αρχίσει η διαδικασία για το
διαγωνισμό για το Καζίνο του Ελληνικού, ο Ευκλείδης Τσακαλώτος κατέθεσε προς
ψήφιση στη Βουλή τροπολογία για τα Καζίνο στο πλαίσιο του σχεδίου που για το
θεματικό τουρισμό που ψηφίστηκε.
Σύμφωνα με στελέχη του κλάδου, σημείο-κλειδί για το διαγωνισμό του Καζίνο
Ελληνικού αποτελεί η παράγραφος 3 σελ. 20 της τροπολογίας, σύμφωνα με την οποία
«η ανάθεση ορισμένων δραστηριοτήτων σε τρίτους ή η συμμετοχή τρίτων στα κέρδη
της ΕΚΑΖ δεν αποτελεί συνεκμετάλλευση της άδειας ούτε αναιρεί τον ενιαίο και
αδιαίρετο χαρακτήρα αυτής. Ειδικά η ανάθεση δραστηριοτήτων που σχετίζονται με
την ανάπτυξη και λειτουργία Καζίνο σε τρίτον επιτρέπεται με απόφαση της ΕΕΕΠ,
αφού διαπιστωθεί η συνδρομή στο πρόσωπο του τρίτου των όρων και προϋποθέσεων
των άρθρων 364 και 365», δηλαδή ποιοι μπορούν να είναι μέτοχοι. Όπως τονίζεται,
με την παράγραφο αυτή φαίνεται ότι επιδιώκεται να επιλυθούν οι δυστοκίες
ανεύρεσης κοινού παρονομαστή μεταξύ των εμπλεκομένων στο διαγωνισμό του Καζίνο
του Ελληνικού (Δημόσιο, Lamda Development, ενδιαφερόμενοι
επενδυτές), που μέχρι στιγμής αποτελούσε διελκυστίνδα, μιας και γίνεται
διάκριση αυτού που αποκτά την άδεια με όλα τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις
που σημαίνει αυτό και του μετόχου, επίσης με όλα τα δικαιώματα και τις
υποχρεώσεις που σημαίνει.
Παράλληλα η τροπολογία δίνει φορομπόνους στις ήδη υπάρχουσες επιχειρήσεις Καζίνο καθώς τους επιτρέπει να ενταχθούν στις ευεργετικές φορολογικές
διατάξεις του νέου νόμου για τα καζίνο (Ιανουάριος 2018) μέσω σχετικής
γνωστοποίησης στην Επιτροπή Παιγνίων μέχρι την 1η Δεκεμβρίου 2019. Από εκείνη
τη στιγμή που θα ενταχθούν στο νέο πλαίσιο έχουν προθεσμία 12 μηνών ώστε να
καταθέσουν αίτηση για μετατροπή σε ΕΚΑΖ (Εταιρείες καζίνο) από 1/1/2021. Στις ευνοϊκές διατάξεις περιλαμβάνεται η μείωση της
φορολογίας στο 20% από 37% για το Καζίνο Λουτρακίου (το οποίο σημειωτέον με
δικαστικό αγώνα κατάφερε να διεκδικήσει φορολογία 22%), από 33% για τα Καζίνο
Πάρνηθας, Ρόδου, Πάτρας και Θεσσαλονίκης, από 24% για τα Καζίνο Σύρου,
Κέρκυρας, Αλεξανδρούπολης και Χαλκιδικής.
Περαιτέρω η τροπολογία περιλαμβάνει ρυθμίσεις που αφορούν τις δύο νέες
κατηγορίες καζίνο (απλού τύπου και ευρέως φάσματος), περιγράφει λεπτομερώς τη
διαγωνιστική διαδικασία με βάση την οποία θα παραχωρούνται οι νέες άδειες.
Τα καζίνο με άδεια απλού
τύπου θα μπορούν να διαθέτουν ξενοδοχεία 4 αστέρων ή καταλύματα τριών
κλειδικών, όπως και εμπορικά καταστήματα, εγκαταστάσεις εστίασης, αναψυχής και
διασκέδασης. Τα καζίνο με άδειες ευρέως φάσματος θα μπορούν να διαθέτουν
ξενοδοχειακές μονάδες τουλάχιστον 5 αστέρων και τουλάχιστον μία εγκατάσταση
ειδικής τουριστικής υποδομής (όπως συνεδριακό κέντρο, γήπεδο γκολφ, τουριστικό
λιμάνι, θαλασσοθεραπεία κτλ). Καθορίζεται στα 10.000 ευρώ το παράβολο υπέρ
Επιτροπής Εποπτείας και Ελέγχου Παιγνίων (ΕΕΕΠ) για τη συμμετοχή σε πλειοδοτικό
διαγωνισμό παραχώρησης άδειας. Απλοποιείται η διαδικασία αδειοδότησης των νέων
Καζίνο σε Κρήτη, Μύκονο, Σαντορίνη. Ορίζεται με Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΚΥΑ)
αντί με απόφαση της ΕΕΕΠ η συγκρότηση της επιτροπής διενέργειας του διαγωνισμού παραχώρησης άδειας
καζίνο. Ορίζεται το ποσό των 500.000 ευρώ ως ελάχιστο ύψος καταβελημένου
κεφαλαίου των ΕΚΑΖ με
άδεια απλού τύπου και το ποσό του 1.000.000 ευρώ για ΕΚΑΖ με άδεια ευρέος φάσματος δραστηριοτήτων. Μετά την
πάροδο των πρώτων πέντε ετών, τα ποσά αυτά αναδιαμορφώνονται σε 5.000.000 ευρώ
και 10.000.000 ευρώ αντίστοιχα.
Επομένως ποιες
και πόσες επιχειρήσεις Καζίνο θα παραμείνουν στην αγορά, θα καθίσουν στο
τραπέζι του παιχνιδιού την Πρωτοχρονιά του 2019 για να υποδεχτούν το 2020, τα
οφέλη της μειωμένης φορολογίας (tax gaming) και να προετοιμαστούν για το
2021 χρονιά εφαρμογής του νέου νόμου για τη λειτουργία των ΕΚΑΖ
(Εταιρείες Καζίνο), θα φανεί στο προσεχές διάστημα θεωρείται κρίσιμο και
καθοριστικό για την πορεία των επιχειρήσεων του κλάδου και τους 4.000
εργαζόμενους που απασχολούνται σε αυτόν. Και αυτό γιατί η πλειοψηφία των
εταιρειών αντιμετωπίζει σοβαρά οικονομικά προβλήματα (εκτίμηση για μη
εξυπηρετούμενα χρέη προς τράπεζες, δημόσιο, ασφαλιστικούς φορείς και
εργαζόμενους περίπου στα 500 εκατ. ευρώ), η αγορά έχει υποστεί μεγάλες απώλειες
(περίπου 80%) και παραμένει υποτονική (9μηνο 2018 οριακή αύξηση εσόδων 0,23%,
οριακή αύξηση επισκεπτών 0,47%, μείωση κερδών παιγνίων κατά 2,59% στο σύνολο
των 9 καζίνο της χώρας). Υπό τις παρούσες συνθήκες, η πλειονότητα των σημερινών
Καζίνο δυσκολεύεται να προσαρμοστεί στις προϋποθέσεις λειτουργίας ως ΕΚΑΖ
(εντάσεως εργασίας), που στο πλαίσιο των γενικών αρχών (άρθρο 369) αφορούν τη
θετική κεφαλαιακή επάρκεια, την αύξηση θέσεων εργασίας, το θετικό κοινωνικό
αποτύπωμα, την εξυπηρέτηση του δημοσίου συμφέροντος κ.λπ., εάν δεν
εξυγιανθούν, τονωθούν με νέα κεφάλαια και προχωρήσουν σε νέες παραγωγικές
επενδύσεις που θα δημιουργήσουν ανάπτυξη.
Σε οριακό σημείο
βρίσκεται η υπόθεση του Καζίνο Ρίου, το οποίο υπολειτουργεί (βάρδια
19.00-05.00), υπάρχουν καθημερινές στάσεις εργασίας και εξετάζονται όλα τα
ενδεχόμενα στο πλαίσιο εφαρμογής του νόμου (περιλαμβάνει και ανάκληση άδειας)
λόγω καθυστέρησης καταβολής δεδουλευμένων και διαφωνίας καταβολής τους με βάση
το νέο σχέδιο εξυγίανσης που μελετά η διοίκηση. Από την πλευρά της η διοίκηση
του Καζίνο Ρίο υπό τον Κ. Πηλαδάκη (ο οποίος ελέγχει και τη διοίκηση στο Καζίνο
Αλεξανδρούπολης και Κέρκυρας) επισημαίνει πως μοναδική λύση είναι η είσοδος
επενδυτών αλλά απαιτείται κούρεμα όλων των υποχρεώσεων προς όλους τους
πιστωτές, εξορθολογισμός του μισθολογικού κόστους, νέες επενδύσεις με στόχο την
σταθεροποίηση και την ανάπτυξη. Το Καζίνο εδώ και 6 χρόνια δεν έχει
απολύσεις, αν και υπάρχει πλεονάζον προσωπικό. Από την άλλη πλευρά,
συγκρατημένη αισιοδοξία επικρατεί στο Καζίνο Λουτρακίου για την τακτοποίηση των
εκκρεμοτήτων (σύγκλιση γενικών συνελεύσεων μετόχων και έγκριση καταστατικού για
τη μετατροπή του Καζίνο από ΟΕ σε ΑΕ) και είσοδο νέου επενδυτή στις αρχές του
νέου χρόνου. Στο μεταξύ για τo δεύτερο δεκαήμερο του Ιανουαρίου 2019 έχει προγραμματιστεί η
αναβληθείσα εκδίκαση στο ΣτΕ της προσφυγής του δημοσίου για αναίρεση της
απόφασης του Εφετείου Τρίπολης σχετικά με την καταβολή ποσού 44 εκατ. ευρώ στο
Καζίνο Λουτρακίου από το Δημόσιο (λόγω επαναφοράς
του φόρου με τον οποίο συμμετέχει το δημόσιο στις εργασίες του Καζίνο στο 22%, από 37%). Όπως λέγεται, η απόφαση αυτή είναι σημαντική και για την
επόμενη παρόμοια υπόθεση καταβολής ποσού ύψους 30 εκατ. ευρώ από το δημόσιο στο
Καζίνο Λουτρακίου για τον ίδιο
λόγο.