Της Λέττας Καλαμαρά
Από τη γραμμή Καζινό, όπως είχε
χαρακτηριστεί η δυνατότητα αδειοδότησης Καζίνο στη Βόρεια Ελλάδα, πριν από
κάποια χρόνια, με στόχο τον περιορισμό διαφυγής των παικτών στις γειτονικές
βαλκανικές χώρες, το 2017 υιοθετείται η νέα γραμμή Καζινό που αφορά το Αιγαίο,
με στόχο την παροχή ενός ακόμα κινήτρου στους ξένους τουρίστες-παίκτες της
περιοχής.
Στο πλαίσιο το νέο νομοσχέδιο για τα καζίνο που έχει τεθεί σε
διαβούλευση μέχρι τις 11 Δεκεμβρίου περιλαμβάνει μεταξύ άλλων τρεις νέες
άδειες καζίνο καθώς και έξι μεταφορές υπαρχόντων εδρών. Ειδικότερα Κρήτη,
Μύκονο, Σαντορίνη αποκτούν Καζίνο – Δυνατότητα μεταφοράς σε πιο κεντρικά σημεία
για έξι υπάρχοντα καζίνο (Πάρνηθα, Θεσσαλονίκη, Λουτράκι, Ρίο, Αλεξανδρούπολη,
Φλώρινα). Όπως τονίζεται στην
αιτιολογική έκθεση στόχος είναι η διασύνδεση της αγοράς καζίνο με τον τουρισμό,
η μείωση συμμετοχής δημοσίου στα μικτά κέρδη των επιχειρήσεων καζίνο και η
επιβολή ενιαίου συντελεστή, η υιοθέτηση του μοντέλου καζίνο - θέρετρο με
εμπορικά καταστήματα και ξενοδοχεία.
Επιπλέον τονίζεται πως σκοπός του
νομοσχεδίου είναι να προσαρμόσει το θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας της
συγκεκριμένης αγοράς στην Ελλάδα στις απαιτήσεις του ευρωπαϊκού δικαίου, καθιστώντας
την κατάλληλη για την προσέλκυση επενδύσεων, για την ανάπτυξη ενός κλάδου
ψυχαγωγικών και τουριστικών υπηρεσιών ελκυστικού για ξένους καταναλωτές υψηλού εισοδήματος. Να
σημειωθεί ότι στο νέο νομοθετικό πλαίσιο η ΕΕΕΠ αποκτά καθοριστικό ρόλο στην
αδειοδότηση και την εποπτεία των καζίνο.
Από την πλευρά της η αγορά μελετά τα
22 άρθρα του νέου νομοσχεδίου προκειμένου να προβεί σε συγκεκριμένες
τοποθετήσεις και παρατηρήσεις. Σε μια πρώτη ανάγνωση στελέχη της τονίζουν πως πέραν
των γενικών τοποθετήσεων επί του σκοπού του παρόντος νομοσχεδίου απαιτείται
περαιτέρω εξειδίκευση της στρατηγικής (μετρήσιμα μακροπρόθεσμα αποτελέσματα,
αναλυτικό επενδυτικό περιεχόμενο). Επίσης τονίζεται η τάση αστικοποίησης των
καζίνο, όπως προκύπτει από τη δυνατότητα μεταφοράς τους σε πιο κεντρικά σημεία
των πόλεων όπου βρίσκονται. Θεωρείται ότι η αναβάθμιση του ρόλου της ΕΕΕΠ δεν
συνάδει με τον υπάρχοντα χαρακτήρα της
Νέα Καζίνο
Αναλυτικά καζίνο αποκτούν πλέον η Κρήτη,
η Μύκονος και η Σαντορίνη σε
γεωγραφική θέση που θα ορισθεί με Κοινή Υπουργική Απόφαση των Υπουργών
Οικονομικών, Οικονομίας και Ανάπτυξης, Τουρισμού και Περιβάλλοντος και
Ενέργειας. Σύμφωνα με το νέο νόμο απαγορεύεται η μεταφορά των καζίνο των επιχειρήσεων στις οποίες έχει
χορηγηθεί άδεια βάσει του παρόντος νόμου εκτός των γεωγραφικών θέσεων που
ορίζονται στην οικεία άδεια, για όλη τη διάρκεια του χρόνου της άδειας. Ειδικώς
όμως για τις παρακάτω επιχειρήσεις, το καζίνο μπορεί να μεταφερθεί και εντός των
παρακάτω ζωνών ανά επιχείρηση καζίνο, για όλη τη διάρκεια του χρόνου της
άδειας. Ειδικότερα για το καζίνο που
λειτουργεί στη θέση του Μον Παρνές στην Πάρνηθα υπάρχει η δυνατότητα να
μεταφερθεί στην περιοχή που έχει χωροθετηθεί σύμφωνα με τις διατάξεις των
άρθρων 6 επ. του ν. 4499/ 2017 δηλαδή σε άλλη θέση στην Αττική, εκτός των περιοχών που υπάγονται στο μητροπολιτικό
κέντρο Αθήνας, στη μητροπολιτική περιοχή Πειραιά, στις Χωρικές Υποενότητες
Νότιας Αθήνας και Λαυρεωτικής καθώς και στη Χωρική Ενότητα Δυτικής Αττικής. Για το καζίνο που λειτουργεί στην κοινότητα Νέου Ρυσίου
Θεσσαλονίκης, προβλέπεται δυνατότητα μεταφοράς εντός του νομού Θεσσαλονίκης
μέσα σε περιμετρική ζώνη δεκαπέντε (15) χιλιομέτρων από την πλατεία
Αριστοτέλους της Θεσσαλονίκης. Για το καζίνο που λειτουργεί στις εγκαταστάσεις
στο Δήμο Λουτρακίου – Περαχώρας, θέση Λειβαδάκι προβλέπεται δυνατότητα
μεταφοράς εντός του δήμου Λουτρακίου-Περαχώρας. Για το καζίνο που λειτουργεί
στην κοινότητα του Ρίο στον νομό Αχαΐας δυνατότητα μεταφοράς εντός του νομού
Αχαΐας. Για το καζίνο που λειτουργεί στην Αλεξανδρούπολη μεταφορά εντός της
περιοχής της Θράκης. Για το καζίνο που προβλέπεται σύμφωνα με τον ν. 2206/1994 να
λειτουργήσει εντός του νομού της Φλώρινας. Διευκρινίζεται ότι οι υφιστάμενες επιχειρήσεις καζίνο εξακολουθούν να
λειτουργούν με το καθεστώς που τις διέπει και εφόσον το επιθυμούν μπορούν να
υπαχθούν στο νέο θεσμικό πλαίσιο οπότε και τροποποιείται η σύμβαση παραχώρησης
και εκδίδεται νέα άδεια από την ΕΕΕΠ.
Ενιαίος συντελεστής συμμετοχής
δημοσίου
Το
Ελληνικό Δημόσιο συμμετέχει στα ακαθάριστα έσοδα των τυχερών παιγνίων των ΕΚΑΖ
(Εταιρειών Καζίνο) μέχρι ποσού 100.000.000 ευρώ με ενιαίο συντελεστή 20%. Στα
ακαθάριστα έσοδα άνω των 100.000.000 ευρώ και μέχρι των 200.000.000 ευρώ το
ποσοστό συμμετοχής του Δημοσίου είναι 15%. Στα ακαθάριστα έσοδα άνω των
200.000.000 ευρώ και μέχρι των 500.000.000 ευρώ το ποσοστό συμμετοχής του
Δημοσίου είναι 12%. Στα ακαθάριστα έσοδα άνω των 500.000.000 ευρώ το ποσοστό
συμμετοχής του Δημοσίου είναι 8%. Οι συντελεστές συμμετοχής του Δημοσίου στα
ακαθάριστα έσοδα των τυχερών παιγνίων των ΕΚΑΖ του παρόντος άρθρου εφαρμόζονται
από 1.1.2020. Για ΕΚΑΖ που λαμβάνουν άδεια λειτουργίας σύμφωνα με διατάξεις του
παρόντος νόμου για τη λειτουργία νέων καζίνο, ύστερα από πλειοδοτικό
διαγωνισμό, οι συντελεστές αυτοί εφαρμόζονται από την έναρξη λειτουργίας τους.
Οι ΕΚΑΖ καταβάλλουν ειδικό ετήσιο τέλος για την κατοχή άδειας λειτουργίας
καζίνο, το ύψος του οποίου θα καθορίζεται με την προκήρυξη του διαγωνισμού. Βαρύνονται
επίσης με φόρους, τέλη και δικαιώματα που προβλέπονται από τους νόμους που
αφορούν τη λειτουργία, τη διανομή μερισμάτων στο πλαίσιο αυτής, καθώς και τη
δραστηριότητα ανωνύμων εταιριών στην Ελλάδα. Εταιρείες καζίνο που λειτουργούσαν
και ειπάχθηκαν στον παρόντα νόμο βαρύνονται με τα ποσοστά συμμετοχής του
παρόντος άρθρου από την 1/1/2020.
Καθοριστικός
ο ρόλος της ΕΕΕΠ
Η ΕΕΕΠ
χορηγεί άδεια λειτουργίας επιχείρησης καζίνο σε υπό ίδρυση ή υφιστάμενη ανώνυμη
εταιρία (ΕΚΑΖ). Για τη χορήγηση από την ΕΕΕΠ άδειας λειτουργίας νέας
επιχείρησης καζίνο απαιτείται η προηγούμενη προκήρυξη της παραχώρησης νέας
άδειας λειτουργίας καζίνο από την ΕΕΕΠ, αφού εκδοθεί Κοινή Υπουργική Απόφαση
των Υπουργών Οικονομικών, Οικονομίας και Ανάπτυξης, Τουρισμού και Περιβάλλοντος
και Ενέργειας, με την οποία καθορίζεται η γεωγραφική θέση ίδρυσης και
λειτουργίας της επιχείρησης καζίνο, εφόσον έχει γίνει σχετική χωροθέτηση με
νόμο. Η ΕΕΕΠ προκηρύσσει διεθνή πλειοδοτικό διαγωνισμό για την παραχώρηση της
άδειας εντός έξι (6) μηνών από την έκδοση της εν λόγω Κοινής Υπουργικής
Απόφασης. Οι άδειες είναι προσωπικές και
αμεταβίβαστες. Απαγορεύεται η με οποιονδήποτε τρόπο εκμίσθωση ή συνεκμετάλλευση
της άδειας με τρίτους. Η ΕΕΕΠ δικαιούται να
ελέγχει, η ίδια ή μέσω ορκωτών ελεγκτών λογιστών α) τα βιβλία και στοιχεία που
οφείλουν να τηρούν οι ΕΚΑΖ καθώς και β) τις χρηματοοικονομικές τους
καταστάσεις. Η ΕΕΕΠ,
πέραν των περιπτώσεων που προβλέπονται στους οικείους όρους των συμβάσεων
παραχώρησης, ανακαλεί την άδεια λειτουργίας ΕΚΑΖ. Με απόφαση της ΕΕΕΠ δύνανται να ρυθμίζονται ειδικά και
τεχνικά θέματα, λεπτομέρειες και διαδικαστικά θέματα.
Σκοπός Εταιρειών Καζίνο
Σύμφωνα
με το νομοσχέδιο κύριος σκοπός των ΕΚΑΖ είναι η λειτουργία επιχείρησης καζίνο,
που περιλαμβάνει τη διεξαγωγή παιγνίων, και η παροχή υπηρεσιών στον πολιτιστικό
τομέα και στον τομέα του τουρισμού, όπως η στέγαση και οργάνωση λειτουργιών
πολιτισμού, διασκέδασης, εστίασης, αναψυχής, η λειτουργία συνεδριακών κέντρων,
χώρων συνάθροισης κοινού και εμπορικών καταστημάτων, καθώς και η λειτουργία
ξενοδοχείου και άλλων δραστηριοτήτων συναφών προς τη βιομηχανία του ελεύθερου
χρόνου των κατοίκων και των επισκεπτών. Οι ΕΚΑΖ μπορούν να ασκούν και άλλες
δραστηριότητες, εφόσον η άσκησή τους δεν θέτει σε κίνδυνο τη σύμφωνη με το νόμο
λειτουργία τους, το κοινωνικό σύνολο ή το δημόσιο συμφέρον. Για τροποποίηση του
σκοπού ΕΚΑΖ απαιτείται προηγούμενη άδεια της ΕΕΕΠ, αφού ληφθούν υπόψη οι
υποχρεώσεις που έχει αναλάβει η ΕΚΑΖ με την άδεια λειτουργίας της και τη
σχετική σύμβαση παραχώρησης, και δεν τίθενται σε κίνδυνο σκοποί δημοσίου
συμφέροντος. Οι άδειες λειτουργίας καζίνο
διακρίνονται σε άδεια λειτουργίας καζίνο κλασικού τύπου και άδεια λειτουργίας επιχείρησης καζίνο – θερέτρου.
Με απόφαση της ΕΕΕΠ καθορίζονται κριτήρια για την υπαγωγή των ΕΚΑΖ στις ανωτέρω
κατηγορίες, όπως το ύψος της επένδυσης, το είδος των εγκαταστάσεων και
δραστηριοτήτων, ο αριθμός των τεχνικών μέσων και υλικών που χρησιμοποιούνται
για τη διεξαγωγή των παιγνίων, το μέγεθος και η έκταση των κύριων και
επικουρικών χώρων και εγκαταστάσεων, ο αριθμός και ο τύπος των θέσεων εργασίας
και άλλα πρόσφορα κριτήρια. Η μέθοδος και οι κανόνες της αποτίμησης, καθώς και η
διαδικασία διενέργειάς της καθορίζονται με κοινή απόφαση των Υπουργών
Οικονομικών, Οικονομίας και Ανάπτυξης και Τουρισμού, ύστερα από γνώμη της ΕΕΕΠ.
Η χρονική διάρκεια της
άδειας [παραχώρησης] επιχείρησης καζίνο κατηγορίας κλασικού τύπου είναι
τουλάχιστον 10 έτη και δεν μπορεί να υπερβαίνει τα δεκαπέντε 15 έτη. Η χρονική
διάρκεια παραχώρησης άδειας κατηγορίας καζίνο – θερέτρου δεν μπορεί να είναι
μικρότερη από είκοσι 20 και μεγαλύτερη από τριάντα 30 έτη.
Για τη
συμμετοχή σε πλειοδοτικό διαγωνισμό παραχώρησης άδειας, απαιτείται η καταβολή
παραβόλου. Το ύψος του παραβόλου συνδέεται με την κατηγορία της άδειας, τη
διάρκεια αυτής, το ύψος της επένδυσης και λοιπά θέματα που καθορίζονται με
απόφαση της ΕΕΕΠ. Για τη συμμετοχή στο διεθνή διαγωνισμό απαιτείται κατάθεση
εγγυητικής επιστολής από πιστωτικό ίδρυμα που είναι εγκατεστημένο και
λειτουργεί νόμιμα στην Ελλάδα ή σε άλλο κράτος – μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης ή
του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου (ΕΟΧ), το ύψος της οποίας ορίζεται με απόφαση
της ΕΕΕΠ στην προκήρυξη του διαγωνισμού. Με απόφαση της ΕΕΕΠ ορίζονται κριτήρια
για τον προσδιορισμό του ύψους της εγγυητικής επιστολής, τη διάρκεια και επιστροφή
αυτής και άλλα τεχνικά και διαδικαστικά θέματα. Με την υπογραφή της σύμβασης
παραχώρησης καταβάλλεται το τίμημα της άδειας. Με την χορήγηση της άδειας
λειτουργίας ΕΚΑΖ καταβάλλονται προκαταβολή ποσού πενήντα τοις εκατό (50%)
έναντι της καταβολής των τελών λειτουργίας για τα πρώτα πέντε (5) έτη από την
έναρξη λειτουργίας. Εγγυητική επιστολή για την καλή εκτέλεση των όρων χορήγησης
της άδειας, το ύψος της οποίας, οριζόμενο σε σχέση με το τίμημα αυτής,
καθορίζεται με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών, Οικονομίας και Ανάπτυξης
και Τουρισμού, ύστερα από γνώμη της ΕΕΕΠ. Η ΕΕΕΠ
το αργότερο εντός δύο μηνών από την υποβολή πλήρους φακέλου εκδίδει την άδεια
λειτουργίας ή διατυπώνει τις παρατηρήσεις της σύμφωνα με όσα εκτίθενται
παρακάτω. Οριστική απόφαση της ΕΕΕΠ
για απόρριψη της αίτησης προσβάλλεται ενώπιον του Διοικητικού Εφετείου Αθηνών,
η οποία εκδικάζεται με τη διαδικασία του κατεπείγοντος εντός τριών μηνών από
την κατάθεσή της.
Απαιτείται
πλήρες Επιχειρηματικό Σχέδιο (business plan) για τη λειτουργία του καζίνο και την ανάπτυξη της
επένδυσης σε βάθος πενταετίας, σε συνδυασμό με τις κτιριακές εγκαταστάσεις και
τα λοιπά θέματα υλοποίησης της επένδυσης που τυχόν απαιτείται για τη χορήγηση
της άδειας λειτουργίας, τους κύριους και επικουρικούς χώρους διοργάνωσης και
διεξαγωγής των παιγνίων, το είδος και τον αριθμό των επιτρεπόμενων παιγνίων και
άλλα συναφή θέματα, αναλυτικό χρονοδιάγραμμα υλοποίησης της
επένδυσης, οι πηγές και οι φορείς χρηματοδότησης της επένδυσης και αναλυτική
επιμέτρηση του κόστους της. Παραχωρησιούχος, στον οποίο έχει παραχωρηθεί άδεια
καζίνο πριν από την έναρξη ισχύος του παρόντος νόμου, δικαιούται, κατόπιν
υποβολής σχετικής αίτησης στην ΕΕΕΠ, να αιτηθεί τη χορήγηση άδειας λειτουργίας
ΕΚΑΖ. Με απόφαση της ΕΕΕΠ, ύστερα από αίτηση της ΕΚΑΖ, η άδεια λειτουργίας
επιχείρησης καζίνο που έχει χορηγηθεί βάσει του παρόντος νόμου δύναται να
ανανεώνεται για χρονική διάρκεια που καθορίζεται στην οικεία απόφαση της ΕΕΕΠ
και η οποία για την κατηγορία καζίνο κλασικού τύπου κυμαίνεται μεταξύ πέντε (5)
και δέκα (10) ετών και για την κατηγορία καζίνο – θερέτρου μεταξύ δέκα (10) και
είκοσι (20) ετών. Η σχετική αίτηση της ΕΚΑΖ πρέπει να υποβληθεί πριν από την
πάροδο ενός (1) έτους από τη λήξη της ισχύουσας, τρέχουσας άδειάς της. Η αίτηση
για ανανέωση συνοδεύεται από πλήρη φάκελο.
Η ΕΚΑΖ
πρέπει να διαθέτει δύο τουλάχιστον έμπειρα και αξιόπιστα διοικητικά στελέχη
πλήρους απασχόλησης, που θα συμμετέχουν στο Διοικητικό Συμβούλιο ως εκτελεστικά
του μέλη ή θα κατέχουν κατ’ ελάχιστο θέση Γενικού Διευθυντή, τα οποία θα είναι
επιφορτισμένα με την άσκηση των δραστηριοτήτων της ΕΚΑΖ και τη σύννομη
λειτουργία της. Η ΕΕΕΠ αξιολογεί την καταλληλότητα των προσώπων της. Ειδική
συμμετοχή διαθέτουν οι μέτοχοι που κατέχουν, άμεσα ή έμμεσα, ποσοστό μεγαλύτερο
του πέντε τοις εκατό (5%) του μετοχικού κεφαλαίου ή των δικαιωμάτων ψήφου της
ΕΚΑΖ. Ως έμμεση συμμετοχή νοείται η κατοχή και έλεγχος μετοχών μέσω
συνδεδεμένων επιχειρήσεων, μέσω τρίτων. Η ΕΕΕΠ
δικαιούται να ζητεί για τους μετόχους όσα στοιχεία θεωρεί απαραίτητα, εφόσον
κρίνει ότι είναι δυνατό οι μέτοχοι αυτοί να επηρεάζουν άμεσα ή έμμεσα την
διαχείριση της εταιρίας, προς διασφάλιση των απαιτούμενων εχέγγυων
επαγγελματικού ήθους και αξιοπιστίας προς διασφάλιση της χρηστής διαχείρισης
της ΕΚΑΖ.
Κάθε
επιχείρηση καζίνο υποχρεούται να καταβάλει αυθημερόν σε κάθε παίκτη, εφόσον
αυτός το ζητήσει, οποιοδήποτε ποσό κέρδους του ή οποιοδήποτε ποσό αυτός διέθεσε
για την αγορά μέσων συμμετοχής στα παίγνια και το οποίο δεν διέθεσε για τη
συμμετοχή αυτή. Προς διασφάλιση της παραπάνω υποχρέωσης και για την
αντιμετώπιση των αναγκών διεξαγωγής των παιγνίων, η επιχείρηση καζίνο οφείλει
να διαθέτει, κατά την ημερήσια λειτουργία της, χρηματικό απόθεμα ασφαλείας. Το
απόθεμα ασφαλείας δεν επιτρέπεται να χρησιμοποιείται για οποιονδήποτε άλλο λόγο
πλην της πληρωμής των παικτών. Για την προσμέτρηση του αποθεματικού είναι
δυνατόν να συνυπολογίζονται τα ποσά που διαθέτει η επιχείρηση καζίνο σε ξένο
νόμισμα.