ENJOY GREECE

ENJOY GREECE
We Explore, Find, Check & Propose You for the Truth - Enjoy GREECE - Enjoy EUROPE - Enjoy WORLD

Πέμπτη 13 Μαρτίου 2014

Ελληνικό Σήμα

Δηλώσεις Υπουργού Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας Κωστή Χατζηδάκη, Υφυπουργού Θανάση Σκορδά και Γενικού Γραμματέα Εμπορίου Στέφανου Κομνηνού 

 

Κ. Χατζηδάκης: Σήμερα, με την παρουσίαση τριών σημάτων - σχεδίων για το Ελληνικό Σήμα μπαίνουμε στην τελική ευθεία για την υλοποίηση αυτής της ιδέας. 

Η υιοθέτηση του Ελληνικού Σήματος είναι επωφελής τόσο για τους καταναλωτές, όσο και για τους παραγωγούς: Για τους Έλληνες καταναλωτές διότι θα μπορούν να επιλέγουν, αν το θέλουν φυσικά, με βεβαιότητα προϊόντα που θα είναι πραγματικά ελληνικά και χωρίς να πέφτουν θύματα ελληνοποιήσεων. Και για τους παραγωγούς διότι θα δίνεται η δυνατότητα, είτε στον πρωτογενή τομέα είτε στη μεταποίηση, να προωθεί προϊόντα τα οποία θα είναι πραγματικά ελληνικά με τη σφραγίδα του κράτους.

        Επίσης, όμως δίνεται η δυνατότητα να αναδείξουμε την εγχώρια παραγωγή στην εξωτερική αγορά, με μια σφραγίδα γνησιότητας προκειμένου να στηρίξουμε  πιο αποτελεσματικά τις εξαγωγές μας. Είναι μια προσπάθεια που έχει προστιθέμενη αξία. Είναι κάτι το οποίο το οφείλουμε τόσο στους καταναλωτές όσο και στους παραγωγούς. Οφείλουμε όμως αυτή την προσπάθεια για την προώθηση του ελληνικού σήματος στην πατρίδα μας πάνω απ' όλα, ιδιαίτερα σε αυτή την κρίσιμη περίοδο.

           Διότι σε μια περίοδο ύφεσης μπορεί και με αυτή την πρωτοβουλία να στηριχθεί η ελληνική παραγωγή.      
      
         Οι Έλληνες καταναλωτές μπορούν να στραφούν σε πραγματικά ελληνικά προϊόντα. Και οι παραγωγοί μας μπορεί να απευθυνθούν με τη σφραγίδα της γνησιότητας που τους δίνει πια η πολιτεία τόσο στην ελληνική αγορά όσο και στη διεθνή αγορά.

Θ. Σκορδάς: Θέλω κι εγώ να συμπληρώσω ότι αυτό είναι μια πρωτοβουλία που ξεκίνησε από τους προκατόχους μας. Ήταν θετική πρωτοβουλία και τη συνεχίσαμε. Μπορεί πολλές φορές να ασκήθηκε κριτική για το ότι καθυστερήσαμε να ολοκληρώσουμε αυτή τη διαδικασία. Αλλά θέλω να σας πω, ότι αυτή η πρωτοβουλία, εκτός από το ότι ήταν μια θετική ιδέα χρειαζόταν χρόνο για να ωριμάσει στο μυαλό και στην αντίληψη πολλών φορέων και ανθρώπων της αγοράς.

                Οι προσεγγίσεις που οι διάφορες ομάδες είχαν για το θέμα του ελληνικού σήματος σχετίζονταν με πολλές προκαταλήψεις -θα έλεγα- και με πολλές δεύτερες σκέψεις γύρω από το πώς κατανέμονται τα μερίδια της εσωτερικής αγοράς. Είχαν αναδειχθεί θέματα για το αν πρέπει να είναι μόνο οι μέτοχοι των εταιριών Έλληνες υπήκοοι και διάφορα άλλα ζητήματα τα οποία στη σημερινή οικονομία δεν έχουν καμία θέση. 

             Ωρίμασε όμως με τη συζήτηση και τη διαβούλευση, έγινε και ο διαγωνισμός ο οποίος σήμερα έχει κάποια αποτελέσματα σε ό,τι αφορά το εικαστικό του μέρος και από εδώ και στο εξής θα πάμε ακόμη πιο γρήγορα. 

          Ξέρετε ότι έχει ήδη ολοκληρωθεί η εκπόνηση των κριτηρίων απονομής του σήματος για τα γαλακτοκομικά προϊόντα και για τα αλκοολούχα. Θα δώσουμε και τις σχετικές αποφάσεις σήμερα στη δημοσιότητα. 

               Πραγματικά νομίζω κι εγώ, ότι το ελληνικό σήμα θα αποτελέσει και ένα όπλο ενθάρρυνσης και ενίσχυσης της εθνικής οικονομίας και της εγχώριας παραγωγής. Κυρίως όμως θα δημιουργήσει επιτέλους πραγματικό πρόβλημα σε αυτή τη νοοτροπία του «χύμα» και του ανώνυμου, που υπάρχει σε πάρα πολλά προϊόντα της ελληνικής αγοράς. Παρακαλώ ο κ. Κομνηνός ως Πρόεδρος Επιτροπής του σήματος.

Στ. Κομνηνός: Να ευχαριστήσω τα μέλη της Επιτροπής, ήταν εξαιρετικοί συνεργάτες στη διαδικασία να καταλήξουμε στα τρία σήματα που παρουσιάζονται σήμερα. Έρχεται να ολοκληρωθεί ένας κύκλος πολύ σημαντικός για το Υπουργείο Ανάπτυξης και για την Γενική Γραμματεία Εμπορίου. Της δημιουργίας για πρώτη φορά ενός σήματος το οποίο θα πιστοποιεί την ελληνική προέλευση των προϊόντων και των υπηρεσιών,  όχι μόνο για την Ελλάδα αλλά για όλο τον κόσμο. 

                Αυτό που θέλουμε σήμερα να δηλώσουμε είναι ότι τα ελληνικά προϊόντα, οι ελληνικές υπηρεσίες είναι παρόντα και παρούσες στην παγκόσμια αγορά. Διεκδικούν την θέση τους στο ράφι, διεκδικούν την θέση τους στην παγκόσμια κατανάλωση. Αυτό που ερχόμαστε σήμερα να φωνάξουμε είναι ότι η ελληνική παραγωγική ικανότητα πια, έχει ταυτότητα.

                Αποκτήσαμε ένα νομικό πλαίσιο με τον Ν.4072, που το ψήφισαν όλες οι πτέρυγες της ελληνικής Βουλής, ακριβώς επειδή ήταν όλοι ταυτόσημοι σε αυτή την προοπτική. Ένα νομικό πλαίσιο το οποίο ήταν αντικείμενο διαβούλευσης με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για αρκετούς μήνες και είναι αυτή τη στιγμή το μοναδικό και πρωτοπόρο σε όλη την Ευρωπαϊκή Ένωση απόδοσης σήματος προέλευσης. Με μια διαδικασία που είναι ιδιαίτερα αποκεντρωμένη, καθόλου δαπανηρή για την κάθε επιχείρηση...

                Συνεργαζόμαστε ως Επιτροπή για το σήμα με κάθε κλάδο, αυτό συνέβη με τα γαλακτοκομικά και με τα αλκοολούχα ποτά. Δημιουργούμε ένα περιβάλλον ελέγχου και πιστοποίησης των προϊόντων ή των υπηρεσιών και με πολύ απλές διαδικασίες απονέμεται το σήμα σε κωδικούς προϊόντων και υπηρεσιών, όχι σε επιχειρήσεις. Ένα σήμα, το οποίο θα είναι από εδώ και πέρα ο πρεσβευτής της ελληνικής παραγωγής. 

                Ένα σήμα, το οποίο δεν θα σταματάει σε εμπόδια εθνικών νομικών πλαισίων σημάτων, όπως για παράδειγμα στις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής ή στον Καναδά, αλλά εξαιτίας της μεθόδου που θα απονέμεται, θα μπορεί να χρησιμοποιείται από κάθε προϊόν ή κάθε υπηρεσία που παράγεται στη χώρα μας όπου η προστιθέμενη αξία του κυρίως δημιουργείται στην Ελλάδα.

                Η Επιτροπή ανακοινώνει σήμερα αυτά τα τρία σήματα – απεικονίσεις. Ο διαγωνισμός περιείχε και το λεκτικό μέρος. Για το λεκτικό υπήρξαν διαφορετικές προτάσεις τις οποίες θα συζητήσουμε περαιτέρω πριν καταλήξουμε στην τελική πρόταση. Σε ό,τι αφορά όμως την απεικόνιση οι τρεις προτάσεις θα είναι στη διάθεσή σας, στη διάθεση των πολιτών για να ψηφιστούν διαδικτυακά. Θα υπάρχει ειδική ιστοσελίδα στο διαδικτυακό τόπο του Υπουργείου Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας στο οποίο οι πολίτες θα μπορούν να ψηφίσουν, να επιλέγουν το σήμα που προτιμούν. Αυτή η διαδικασία θα διαρκέσει 15 ημέρες και με τη λήξη αυτού του δεκαπενθημέρου θα έχουμε το αποτέλεσμα για το ένα και μοναδικό σήμα.

          Κάποιες λεπτομέρειες για το διαγωνισμό. Συμμετείχαν 96 φυσικά ή νομικά πρόσωπα, κάποια από αυτά τα πρόσωπα είχαν πέρα της μιας πρότασης. Είχαμε συνολικά 160 διαφορετικές προτάσεις. Αξιολογήθηκαν με βάση κριτήρια όπως πρώτα απ' όλα εάν είναι ευκρινές σε διάφορα μεγέθη, αλλά κυρίως σε σχέση με την πρωτοτυπία, την καλαισθησία και την αμεσότητα και βέβαια κατά πόσο εκφράζει τη σύγχρονη ταυτότητα της Ελλάδας. Η Επιτροπή αξιολόγησε όλα αυτά τα κριτήρια και οδηγηθήκαμε σε αυτά τα τρία που μόλις είδατε, τα οποία μόλις ολοκληρωθεί η διαδικασία τελικής επιλογής, θα υπάρχει συνεννόηση με το δημιουργό του σήματος που θα επιλεγεί για την πιθανή περαιτέρω βελτίωση και προσαρμογή σε αυτό του λεκτικού. Θα χρειαστεί μια περαιτέρω δημιουργική δουλειά για να έχουμε ένα ντοσιέ προτάσεων, το οποίο θα παίρνει κάθε παραγωγός προϊόντος ή υπηρεσίας για να το χρησιμοποιεί με τον τρόπο που επιθυμεί.

Δημοσιογράφος: Από ό,τι θυμάμαι αυτή η ιστορία κρατάει τέσσερα χρόνια, όπου νά ‘ναι κλείνει τετραετία. Θα ήθελα να ρωτήσω το εξής: μπορείτε να πείτε με όρους δέσμευσης πότε είναι δυνατό αυτό το σήμα, το οποιοδήποτε σήμα επιλεγεί τελικώς να το δούμε τυπωμένο πάνω σε κάποιο προϊόν; 

Κ. Χατζηδάκης: Έχετε δίκιο πως πράγματι και για λόγους διαβούλευσης και για λόγους που είχαν να κάνουν με συντονισμό συναρμόδιων υπηρεσιών και Υπουργείων υπήρξε μια καθυστέρηση, δεν έχουμε λόγο να το κρύψουμε. Αυτό που είναι σημαντικό πάντως είναι ότι πρώτον προχωρούμε πάνω σε σταθερό έδαφος, διότι έχει υπάρξει προσυνεννόηση με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και άρα δεν κινδυνεύουμε να υπάρχουν οι εμπλοκές που υπήρχαν στο παρελθόν σε σχέση με τη χρήση ελληνικών σημάτων. 

            Και δεύτερον, ότι τώρα πια έχουμε φθάσει στα τελευταία μέτρα της διαδρομής. Θα υπάρξουν 15 ημέρες κατά τις οποίες θα γίνει ηλεκτρονική ψηφοφορία. Θέλουμε να συμμετάσχει όσο το δυνατόν μεγαλύτερο κομμάτι της ελληνικής κοινωνίας, γιατί αυτό που σήμερα κάνουμε ανήκει στην Ελλάδα, ανήκει στους Έλληνες παραγωγούς, ανήκει στους Έλληνες καταναλωτές. Θέλουμε να υπάρχει μια συμμετοχική διαδικασία. Να το αγκαλιάσουν όλοι οι Έλληνες, να το μάθουν όλοι οι Έλληνες, να μάθουν ότι έχει ξεκινήσει αυτή η διαδικασία προώθησης των ελληνικών προϊόντων και των υπηρεσιών, προκειμένου να υπάρξει προστιθέμενη αξία στη συνολική εθνική προσπάθεια που κάνουμε για να βγούμε από την κρίση και την ύφεση.

Λοιπόν θα υπάρξουν 15 μέρες για να τελειώσει η διαδικτυακή ψηφοφορία. Θα έχουμε το σήμα και στη συνέχεια θα υπάρξει ενδεχομένως, θα το δούμε και θα το κρίνει η ομάδα-  μια προσαρμογή και του λεκτικού στο σήμα. Ενδεχομένως μπορεί και όχι, αυτό θα κριθεί. 

             Αλλά πάντως, θέλουμε να έχει κλείσει η υπόθεση από την πλευρά τη δική μας στον επόμενο μήνα. Σε ένα μήνα να έχουν βγει τα αποτελέσματα, να οριστικοποιηθεί και το λεκτικό, υπάρχουν ήδη δύο αποφάσεις έτοιμες υπογεγραμμένες για το γάλα και για τα αλκοολούχα από τον κ. Σκορδά κι επομένως από κει και πέρα ξεκινάει η διαδικασία. 

Δημοσιογράφος: Δηλαδή μπορούμε να πούμε ότι από το Μάιο το σήμα θα είναι στις συσκευασίες; 

Κ. Χατζηδάκης: Μπορούμε να πούμε ότι οι εταιρείες που θέλουν να πάρουν το σήμα έχουν μπροστά τους το νομικό πλαίσιο, το οποίο είναι εξαιρετικά απλό. 

Θ. Σκορδάς: Στον κανονισμό για τα γαλακτοκομικά ο ΕΛΓΟ ΔΗΜΗΤΡΑ είναι ο φορέας που θα κάνει την απονομή του σήματος και για τα αλκοολούχα είναι το Γενικό Χημείο του κράτους. Θα μπορούν επομένως από την ώρα που υπάρχει σήμα, όσες εταιρείες επιθυμούν, για όποια προϊόντα τους να κυκλοφορούν με το ελληνικό σήμα, να υποβάλλουν τον σχετικό φάκελο. Δηλαδή που θα αποδεικνύει το γιατί το προϊόν τους δικαιούται με βάση τον κανονισμό το σήμα. 

            Φαντάζομαι ότι για τη διαδικασία, τουλάχιστον στην αρχή, δεν θα είναι όλες οι εταιρείες μαζί. Εκεί πραγματικά νομίζω ότι σε πολύ λίγες μέρες από την ώρα που θα κάνουν την αίτηση θα μπορούν να παίρνουν την άδεια. 

              Τώρα, όσο προχωράει η εκπόνηση κανονισμών και σε άλλα προϊόντα, αυτό θα αυξάνεται και ακριβώς επειδή δε θέλαμε να χαθεί όλος ο χρόνος είχε ξεκινήσει από πέρυσι το καλοκαίρι η εκπόνηση του κανονισμού για τα γαλακτοκομικά. Ήδη γίνεται συζήτηση από τον κ. Κομνηνό με τους αρμόδιους φορείς για τα ελαιοκομικά προϊόντα και θα ακολουθήσουν και άλλα που μας ενδιαφέρουν ιδιαίτερα κυρίως στον αγροτοδιατροφικό τομέα όπως το μέλι, τα όσπρια, ζυμαρικά και λοιπά και νομίζω ότι όσο περνάει ο καιρός θα αποκτά μία με γεωμετρική πρόοδο αύξηση ο αριθμός των προϊόντων που θα κυκλοφορούν με συν. 

Δημοσιογράφος: Δε θα υπάρχει άλλη καθυστέρηση αν χρειαστεί να προσαρμοστούν οι κανονισμοί στις νέες προτάσεις του ΟΟΣΑ υποθέτω. 

Κ. Χατζηδάκης: Όταν πέρασε ο Νόμος 4072 είχε γίνει τότε διαβούλευση από την τότε Κυβέρνηση με τις Υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και υπήρξε το πράσινο φως. Η προσπάθεια που έγινε από τις υπηρεσίες, στη συνέχεια, του Υπουργείου Ανάπτυξης ήταν η όλη διαδικασία να είναι απολύτως συμβατή με τη συμφωνία που είχε γίνει με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ακριβώς για να αποφευχθούν εμπλοκές που είχαν παρατηρηθεί μέχρι σήμερα. 

Δημοσιογράφος: Θα πληρώνουν οι επιχειρήσεις κάποιο τέλος, για να λάβουν το σήμα; Και αυτό αν υπάρχει, θα είναι ανά κωδικό; Κι επίσης πόση διάρκεια θα έχει το σήμα, για πόσο θα μπορούμε να το χρησιμοποιούμε; 

Σ. Κομνηνός: Ανάλογα με τον κανονισμό και με τον φορέα απονομής αυτό ποικίλει. Να σας πούμε γι΄ αυτά που ήδη έχουν υπογραφεί. Σε ότι αφορά στα αλκοολούχα δεν θα υπάρχει καμία επιβάρυνση, το Γενικό Χημείο του κράτους χωρίς κόστος θα απονέμει το σήμα, που είναι ετήσιας διάρκειας με διαδικασία ανανέωσης. Για τα γαλακτοκομικά υπάρχει το ποσό των 50 ευρώ, ανά κωδικό φυσικά. 

Δημοσιογράφος: Γιατί στα γαλακτοκομικά ναι και στα αλκοολούχα όχι; 

Σ. Κομνηνός: Είναι ο φορέας πιστοποίησης και ίσως και το κόστος ελέγχου και πιστοποίησης από κει και πέρα της διαδικασίας. Υπάρχει ένας μόνιμος μηχανισμός που παρακολουθεί κατά πόσον τηρούνται οι προϋποθέσεις, εάν τα προϊόντα που χρησιμοποιούνται είναι ελληνικά. Και ο μηχανισμός αυτός από προϊόν σε προϊόν ή από υπηρεσία σε υπηρεσία ποικίλει και διαφοροποιεί το κόστος. 

                Θα ήθελα να αναφερθώ, αν μου επιτρέπετε στα ονόματα της Επιτροπής, για να τα ευχαριστήσω και προσωπικά, ο κ. Σαριδάκης είναι εκπρόσωπος του ΕΛΟΤ, ο κ. Αναστασιάδης εκπρόσωπος της ΕΔΕΕ, ο κ. Κόλλιας εκπρόσωπος της ΚΕΕΕ, η κα Άντζελα Κοτρώτσου είναι εκπρόσωπος του ΣΔΕ, ο κ. Χαλεπίδης από το Υπουργείο Εξωτερικών, ο καθηγητής κ. Αυλωνίτης ο εκπρόσωπος του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, η κα Ελένη Αλεξανδρίδου διευθύντρια της Διεύθυνσης Εμπορικής και Βιομηχανικής Ιδιοκτησίας που είχε και την όλη υποστήριξη μαζί με την κα Πετροπουλέα, ο κ. Ζαράγκας εκπρόσωπος του Οργανισμού Βιομηχανικής Ιδιοκτησίας, η κα Σακελλαρίδη από το Σύνδεσμο Εξαγωγέων και ο κ. Καλαμπόκης από τον ΟΠΕ. 

Δημοσιογράφος: Το κόστος γι΄ αυτό το σήμα; Πόσο κοστίζει στην εταιρία; Πόσο πληρώνουμε εμείς στους δημιουργούς του σήματος, το δημόσιο; 

Κ. Χατζηδάκης: Κοιτάξτε, εμείς απλώς θα δώσουμε ένα έπαθλο. Εδώ δεν ήταν διαγωνισμός με επαγγελματίες. Ήταν ανοιχτός ο διαγωνισμός σε όλους και κατά βάση από ότι καταλαβαίνω οι περισσότεροι εκ των συμμετεχόντων ήταν νέοι δημιουργοί οι οποίοι ασχολούνται ενδεχομένως και στον ελεύθερο χρόνο τους με το design

                Επομένως, θα υπάρξει μία συμβολική αμοιβή, ένα έπαθλο, της τάξεως των πέντε χιλιάδων ευρώ, το οποίο θα κάνουμε προσπάθεια να καταβληθεί από τον Ενιαίο Φορέα Εξωστρέφειας. 

Δημοσιογράφος: Και με αυτό το σήμα τι προσδοκάτε; Δηλαδή για την εσωτερική αγορά το να ξέρει κάποιος ένα ελληνικό προϊόν; Το βασικό κριτήριο πλέον είναι η τιμή και δευτερευόντως αν είναι ελληνικό ή όχι το προϊόν, όπως δείχνουν οι μελέτες, στο εξωτερικό τι προσδοκάτε; 

Κ. Χατζηδάκης: Κοιτάξτε, δεν είμαστε μία σοβιετική οικονομία, στην οποία να παρεμβαίνουμε προκειμένου να καθορίζουμε τις επιλογές του καταναλωτή. Ούτε να προσδιορίζουμε την παραγωγή εκ μέρους του όποιου παραγωγού. Είναι ελεύθερος ο παραγωγός να παραγάγει τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες που νομίζει και ο καταναλωτής να καταναλώσει εκείνα τα οποία θέλει. Εκείνο το οποίο όμως υπάρχει κι εδώ και στις υπόλοιπες χώρες είναι το marketing, έτσι; Στο πλαίσιο λοιπόν του marketing μια επιμέρους διάσταση που υφίσταται παντού, έχει να κάνει και με τη χώρα προέλευσης του προϊόντος. Σε αυτό παρεμβαίνουμε, σε αρμονία με το Κοινοτικό Δίκαιο. Όποιος θέλει να πάρει ελληνικά προϊόντα, μπορεί να το κάνει πια με μεγαλύτερη σιγουριά. Έχοντας τη σφραγίδα, όπως σας είπα προηγουμένως, από την Ελληνική Πολιτεία ότι το προϊόν αυτό είναι πράγματι ελληνικό. 

                Με αυτόν τον τρόπο στηρίζουμε την ελληνική παραγωγή σε περίοδο κρίσης. Από την άλλη πλευρά, δίνουμε και τη δυνατότητα στον καταναλωτή, ο οποίος θέλει να αγοράσει κάτι ελληνικό, είτε είναι Έλληνας και ζει στην Ελλάδα, είτε Έλληνας ομογενής, είτε ξένος ο οποίος για κάποιο λόγο θέλει να αγοράσει ένα ελληνικό προϊόν, να το αγοράσει με βεβαιότητα ότι πρόκειται για ελληνικό προϊόν. Αυτό κάνουμε. 

Θ. Σκορδάς: Θέλω να συμπληρώσω κάτι σε αυτό. Επειδή είναι εδώ και ο κ. Αυλωνίτης, που είναι από τους ιεραπόστολους και πρωτεργάτες του marketing στην Ελλάδα, να το πω απλά: έχει «βγάλει μαλλί η γλώσσα του» επί δεκαετίες να λέει για τη νοοτροπία του «φασόν και του χύμα», η οποία έχει καταδικάσει σοβαρούς τομείς της ελληνικής παραγωγής εξαιτίας αυτής της αντίληψης. Η νοοτροπία του «φασόν και του χύμα» δεν καταπολεμιέται μόνο με τα λόγια. Το ελληνικό σήμα είναι ένα εργαλείο ακριβώς για να αλλάξει αυτή η νοοτροπία. 

                Πρέπει από κάπου ο καταναλωτής να αρχίσει να αναζητά ταυτόχρονα στο προϊόν. Μιλάμε πολλά χρόνια επίσης για την ιχνηλασιμότητα, μιλάμε για μια σειρά από έννοιες που έχουν τεράστια αξία στο να μπορεί κάποιος να καταλαβαίνει αν τα λεφτά που δίνει για ένα προϊόν ανταποκρίνονται στην ποιοτική του προδιαγραφή και στην αξία που θέλει να αγοράσει και άλλο πράγμα το γενικώς «να πάρω κάτι και να είναι περίπου». 

                Λοιπόν εδώ, δεν έχει να κάνει με το κόστος. Έχει να κάνει με την ταυτότητα του προϊόντος και θα αποτελέσει επιπλέον εφόδιο. Δημιουργεί προστιθέμενη αξία το σήμα σε όποιον παραγωγό σε όποια εταιρεία θέλει να επενδύσει πάνω σε αυτό. Εάν κάποιοι θέλουν ακόμη και τώρα να επιμένουν στη νοοτροπία του ανώνυμου και του χύμα, μπορούν να το κάνουν, επιλογή τους θα είναι. Αλλά δείτε αυτά τα οποία έκλεισαν τα φασονατζίδικα ήταν, γιατί; Γιατί δεν είχαν επωνυμία στα προϊόντα που παρήγαγαν. Τα επώνυμα, άντεξαν. 

Δημοσιογράφος: Και μιας και είμαστε εδώ κ. Υπουργέ και ξεκινάνε πάλι οι διαπραγματεύσεις με την τρόικα, τι ελπίζετε σε αυτό το νέο κύκλο διαπραγματεύσεων και πόσο ανοιχτός είσαστε να κάνετε πίσω σε κάποια πράγματα; 

Κ. Χατζηδάκης: Θα πρέπει να κάνουμε λίγο υπομονή, μέχρι το Σαββατοκύριακο. 

Δημοσιογράφος: (Ερώτηση εκτός μικροφώνου)

Κ. Χατζηδάκης: Είμαστε σε επαφή με τα κόμματα που στηρίζουν την Κυβέρνηση. Προφανώς η Κυβέρνηση διαπραγματεύεται με τρόπο συντονισμένο και αυτά που εκφράζουμε ως Υπουργείο Ανάπτυξης στις διαπραγματεύσεις, τα εκφράζουμε σε συνεννόηση με τον Πρωθυπουργό και έχοντας τη βεβαιότητα ότι εκφράζουμε τις κυβερνητικές θέσεις.