Η λέξη «ντροπή» είναι η μόνη που ταιριάζει για να περιγράψει κάποιος την αναβλητικότητα και τις καθυστερήσεις στην αντιμετώπιση του ξεπλύματος χρήματος στην Ελλάδα. Την ώρα που συμπολίτες μας, οικογένειες και παιδιά υποφέρουν, κάποιοι πλουτίζουν επικίνδυνα μέσα από σειρά εγκληματικών πράξεων, διακίνηση ναρκωτικών, ανθρώπων, όπλων, εκβιασμών, φοροδιαφυγής, που εξελίσσονται κάτω από τη μύτη μας, με τη χρηματοπιστωτική ηγεσία να παριστάνει τη συγκλονισμένη και την ανήξερη...
Όσοι ασχολούνται συστηματικά με το συγκεκριμένο θέμα υποστηρίζουν πως τα παράνομα κεφάλαια ανταγωνίζονται τα νόμιμα κεφάλαια, εις βάρος της υγιούς ανταγωνιστικότητας και της επιχειρηματικότητας. Αυτή είναι μία σημαντική παράμετρος που πλήττει την ιδιωτική οικονομία παράλληλα με την τεράστια δημοσιονομική ζημιά που συμβαίνει κυρίως λόγω της εκτεταμένης φοροδιαφυγής.
Το μέγεθος των συναλλαγών διεθνώς είναι τεράστιο. Δισεκατομμύρια συναλλαγές πραγματοποιούνται ετησίως μέσω των κεντρικών τραπεζών και των εκατομμυρίων υποκαταστημάτων. Υπό αυτές τις συνθήκες ο έλεγχος και κυρίως η διαπίστωση ποιες συναλλαγές είναι νόμιμες και ποιες αφορούν ξέπλυμα χρήματος καθίσταται αρκετά δύσκολο. Όχι όμως ακατόρθωτο. Η αντιμετώπιση στο ξέπλυμα χρήματος θέλει συστηματική προσπάθεια, τεχνολογική υποδομή, ώστε να υπάρξουν δυνατότητες profiling των τραπεζικών συναλλαγών, ανάλυση των ύποπτων αναφορών και των στοιχείων που την απαρτίζουν.
Η Ελλάδα είναι από τα πρώτα μέλη του Financial Action Task Force, του Οργανισμού δηλαδή που έχει δημιουργήσει τις πρότυπες συστάσεις για το Ξέπλυμα Χρήματος (49 συστάσεις στο σύνολό τους). Οι συστάσεις αυτές αποτελούν διεθνή πρότυπα, μιας και έχουν αποκτήσει ισχύ από τα Ηνωμένα Έθνη και αναφέρονται σε όλες τις Ευρωπαϊκές Οδηγίες. Η χώρα μας είναι επίσης μέλος του Egmont Group που συνδέει τις αντίστοιχες ”Επιτροπές για το ξέπλυμα χρήματος” σε άλλες χώρες. Ακόμα όμως απαιτείται πολύ δουλειά για το κανονιστικό πλαίσιο που θα προωθεί την αποτελεσματική δουλειά της επιτροπής για το ξέπλυμα χρήματος. Χρόνια προβλήματα έβαλαν τη χώρα μας (τον Ιούνιο του 2010) σε μια «γκρίζα λίστα» χωρών που δεν έχουν συμμορφωθεί με τις συστάσεις αυτές και απαιτείται σημαντική πρόοδος για την βελτίωση τους. Η Ελλάδα ήταν μεταξύ των Ανγκόλα, Αζερμπαϊτζάν, Βολιβία, Εκουαδόρ, Αιθιοπία, Ινδονησία, Κένϋα, Μαρόκο, Μυανμάρ, Νεπάλ, Νιγηρία, Πακιστάν, κ.ά. Σε μια περίοδο που περνά δημοσιονομικά προβλήματα και εμφανίζεται να μη συμμορφώνεται πλήρως (ή και καθόλου σε κάποιες περιπτώσεις) με κανονισμούς και συστάσεις τέτοιας κρισιμότητας, δημιουργείται μια αρνητική εικόνα, η οποία στην αντιμετώπισή της θα χρειαστεί σοβαρή προσπάθεια και ουσιαστικές αλλαγές.
Η Ευρώπη από τις αρχές του 2012 ετοιμάζεται να αναθεωρήσει προς το αυστηρότερο την οδηγία για το ξέπλυμα χρήματος. Επίσης οι Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής ετοιμάζουν την έναρξη του FATCA (Foreign Assets Tax Compliance Act), σύμφωνα με τον οποίο όποια τράπεζα του κόσμου έχει τραπεζικούς λογαριασμούς που ανήκουν σε Αμερικανούς πολίτες, φυσικά ή νομικά πρόσωπα, θα πρέπει να ενημερώνεται το IRS.
"Shame" is the only representative word to describe the procrastination and delays in dealing with money laundering in Greece. While our fellow citizens, families and children suffer, some others get rich through a series of dangerous crimes such as trafficking of drugs, people and weapons, extortion and tax evasion which evolve under the nose of our financial leadership who pretend as shocked and ignorant.
Subject experts argue that illegal funds compete with legitimate funds at the expense of healthy competitiveness and entrepreneurship. This is an important parameter that affects private sector along with the huge financial loss mainly due to the widespread evasion.
The size of trading internationally is huge. Billions of transactions made annually by Central Banks and millions of branches. Under these conditions the control and especially finding what transactions are legal and which relate to money laundering becomes quite difficult. Nevertheless this is not impossible. For tracking money laundering needs consistent effort and technological infrastructure, so that there are possibilities of banking profiling, analysis and reporting of suspicious elements that compose it.
Greece is one of the first members of the Financial Action Task Force, the organization that has set the standard recommendations on Money Laundering (49 recommendations total). These recommendations are international standards, since have been acquired by the United Nations and refers to all European Directives. Our country is also a member of the Egmont Group, which connects corresponding “Committees on money laundering”. Nowadays much work is needed on the regulatory framework that promotes the efficient work of the committee on money laundering. Chronic problems put our country (June 2010) in a "gray list" of countries that have not complied with these recommendations and require significant progress in improving them. Greece was among Angola, Azerbaijan, Bolivia, Ecuador, Ethiopia, Indonesia, Kenya, Maroc, Myanmar, Nepal, Nigeria, Pakistan, etc. At a time when Greece faces budget problems and appears not to be fully complied (or at all in some cases) with regulations and recommendations of such criticality that create a negative image serious effort and main changes are required.
Europe since the beginning of 2012 is preparing to revise a stricter Directive on money laundering. Also the United States of America are preparing the launch of FATCA (Foreign Assets Tax Compliance Act), under which any bank in the world that has bank accounts belonging to American citizens, natural or legal persons, should inform IRS.