ENJOY GREECE

ENJOY GREECE
We Explore, Find, Check & Propose You for the Truth - Enjoy GREECE - Enjoy EUROPE - Enjoy WORLD

Κυριακή 20 Μαΐου 2018

Στο +7,3% η αγορά ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών στο α’τρίμηνο 2018 – Το δυναμικό come back της τεχνολογίας


Της Λέττας Καλαμαρά

Η δυναμική επιστροφή του κλάδου της τεχνολογίας άλλαξε άρδην την εικόνα της αγοράς των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών στο α’ τρίμηνο του 2018. 


Όπως τονίζουν στελέχη της αγοράς ήταν μια εξέλιξη που την περίμεναν με αγωνία γιατί η πορεία του συγκεκριμένου κλάδου καθορίζει και το πρόσημο στο τέλος της χρονιάς, οπότε το θετικό μήνυμα που εξέπεμψε στους τρεις πρώτους μήνες του 2018 αναπτέρωσε το ηθικό εμπόρων, προμηθευτών και κατασκευαστών, έπειτα από συνεχόμενα αρνητικά τρίμηνα, με εξαίρεση τη Black Friday του 2017. Στο ερώτημα εάν ο κλάδος δείχνει να ανακάμπτει έπειτα από αλλεπάλληλες απώλειες λόγω οικονομικής κρίσης, η απάντηση δεν είναι εύκολη. 

Αυτό που διαπιστώνουν οι ειδικοί του χώρου είναι πως ο καταναλωτής έχει μεγαλύτερη διάθεση να δαπανήσει, παρά τη φορολογική πίεση που δέχεται παράλληλα με την απουσία προοπτικής ραγδαίας αύξησης των εισοδημάτων του και ενίσχυσης της απασχόλησης. Στο πλαίσιο αυτό αρχίζει να στρέφεται σε αγορές πιο μεγάλες και ακριβές, όπως δείχνει η θετική πορεία του κλάδου της τεχνολογίας ο οποίος έχει ενισχυθεί παράλληλα με το λανσάρισμα πολλών και ελκυστικών προϊόντων πληροφορικής και τηλεπικοινωνιών. Επίσης το Μουντιάλ του φετινού καλοκαιριού αναμένεται να δώσει ώθηση στις τηλεοράσεις και τον αντίστοιχο εξοπλισμό.           

Αναλυτικά με βάση τα στοιχεία της GFK, η αγορά των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών σημείωσε αύξηση κατά 7,3% στο α’τρίμηνο 2018 και η αξία της αγοράς ανήλθε στα 497 εκατ. ευρώ. Την κούρσα ανόδου οδηγεί ο κλάδος των τηλεπικοινωνιών που σημείωσε αύξηση πωλήσεων 20,8%. Τα προϊόντα πληροφορικής βρέθηκαν στο +2,8%. Οι πωλήσεις των καταναλωτικών ηλεκτρονικών αγαθών σημείωσαν αύξηση κατά 3,1% και των μεγάλων οικιακών συσκευών κατά 4%. 

Στον αντίποδα βρέθηκαν τα φωτογραφικά είδη που παρά τη βουτιά των πωλήσεων που σημείωσαν (-15,8%) δεν έπληξαν ανεπανόρθωτα την συνολική εικόνα και επίδοση της αγοράς. Αρνητικά κινήθηκαν επίσης οι πωλήσεις στις μικρές οικιακές συσκευές (-1,3%) που εμφάνισαν κόπωση έπειτα από συνεχόμενες ανοδικές πωλήσεις στα προηγούμενα τρίμηνα. Επίσης πτωτικά κινήθηκε ο τομέας των ειδών εξοπλισμού γραφείων και αναλωσίμων (-9,9%) γεγονός που προβληματίζει τους εμπόρους του χώρου, οι οποίοι είχαν συνηθίσει σε πολύς καλές επιδόσεις παρά την κρίση.

Αναλυτικά ανά κατηγορίες στις τηλεπικοινωνίες τόσο τα Ακουστικά όσο και τα Core Wearables συνέχισαν να καταγράφουν σημαντική άνοδο και το 1ο τρίμηνο της χρονιάς. Τα κινητά τηλέφωνα σημείωσαν σημαντική άνοδο επωφελούμενα από το λανσάρισμα νέων μοντέλων αλλά και την εκπτωτική περίοδο. Αντίθετα τα σταθερά τηλέφωνα συνεχίζουν την πτωτική τους πορεία και το 2018. Στην πληροφορική οι οθόνες είχαν ανοδική πορεία λόγω αύξησης του gaming και του 4Κ. Τα Gaming & Leisure Devices συνέχισαν για άλλο ένα τρίμηνο την ραγδαία άνοδο με τις κάρτες δικτύου να αποτελούν τον κύριο άξονα της ανάπτυξης. Οι σταθεροί υπολογιστές κατέγραψαν αύξηση μετά από αρκετό καιρό. Tα περιφερειακά για υπολογιστές (ποντίκια, πληκτρολόγια) κατέγραψαν επίσης αύξηση το πρώτο τρίμηνο του 2018.  Οριακή πτώση κατέγραψε μετά από 3 συνεχόμενα τρίμηνα η κατηγορία των Φορητών Υπολογιστών. Στα ηλεκτρονικά καταναλωτικά αγαθά τα ηχεία κατέγραψαν σημαντική αύξηση, λόγω προσφορών, αλλά και λόγω της αύξησης πωλήσεων της τηλεόρασης. Οι συσκευές αποθήκευσης, όπως κάρτες μνήμης και USB είχαν θετικό πρόσημο. 

Η Τηλεόραση συνέχισε την ανοδική της πορεία κυρίως λόγω των χειμερινών εκπτώσεων. Τα Audio Home Systems κατέγραψαν άνοδο βοηθούμενες από τα ηχοσυστήματα με δυνατότητες συνδεσιμότητας μέσω bluetoοth με άλλες συσκευές. Αντίθετα οι συσκευές πλοήγησης αυτοκινήτου και τα DVD-players διατήρησαν τη πτωτική τους πορεία, λόγω της αποκαλούμενης «σύγκλισης τεχνολογιών». Επίσης, τα Headphones σημείωσαν αρνητικό πρόσημο για το 1ο τρίμηνο του 2018. Στις μεγάλες οικιακές συσκευές η άνεση, αλλά και η συνεχόμενη διαφοροποίηση των κλιματικών συνθηκών αποτελούν τον βασικό παράγοντα της αύξησης της κατηγορίας. Με ανοδική τάση κινήθηκε η κατηγορία των ψυγείων, με τους ψυγειοκαταψύκτες να οδηγούν την ανάπτυξη της κατηγορίας. Μεγαλύτερες διαστάσεις και χωρητικότητα αποτελούν σημαντικούς παράγοντες στην ανάπτυξη της κατηγορίας, καθώς επίσης και προωθητικές ενέργειες του λιανεμπορίου. Ανοδική τάση για την κατηγορία της Κουζίνας, τόσο στις ελεύθερες όσο και στις εντοιχιζόμενες συσκευές (φούρνοι άνω του πάγκου). 

Η μεγαλύτερη χωρητικότητα των φούρνων είναι το τεχνολογικό χαρακτηριστικό που εξελίσσει την κατηγορία, ενώ σημαντικό ρόλο παίζουν και οι προσφορές και οι χαμηλές τιμές του λιανεμπορίου. Στις μικρές οικιακές συσκευές κατηγορίες όπως  ηλεκτρικές οδοντόβουρτσες, ξυριστικές μηχανές και προϊόντα περιποίησης μαλλιών παρουσίασαν θετικό πρόσημο. Ωστόσο ο κλάδος εμφάνισε πτώση συνολικά λόγω μείωσης πωλήσεων στις πιο ακριβές κατηγορίες όπως συσκευές σιδερώματος και προετοιμασίας φαγητού. Στα είδη εξοπλισμού γραφείου πτωτική ήταν η εικόνα όλης της κατηγορίας κυρίως επηρεασμένη από το κομμάτι των πολυμηχανημάτων.